NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-04-14

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-04-14
Skrivet av: Jörgen Tollesson skrivet 2007-04-14, 15:05
Tyvärr var det inget tekniskt missöde, orsakat av otursdagen fredagen den 13, som trollade bort mitt inlägg i går. Som synes gavs i sedvanlig ordning ingen motivering till raderingen här i forumet, men däremot två timmar efteråt per epost.
 
Jag fick där, precis som Kaj, veta att Anna-Lena uppfattade det som ett försök att sabotera hennes jobb som anbytarvärd när jag publicerade hennes officiella tjänstemejl till Rune. Men hon hade dock den stora vänligheten att ge mig en chans till, trots att jag redan har en varning (för att ha publicerat raderade inlägg från en avstängd skribent [inlägg som alltså inte innehåller något regelbrott] - vilket det inte heller finns något förbud mot i ordningsreglerna...) - men om jag fortsätter att obstruera, så kommer jag att genast stängas av från Anbytarforum...
 
Anbytarvärdens officiella tjänstemejl är m.a.o. sekretessbelagda...
 
Jag kommer då osökt att tänka på 'diskussionen' mellan Släktforskarförbundet och Datainspektionen (DI) härom året. Jag tackades då av förbundsordföranden för att jag grävde fram vilka lagar och regler som egentligen gällde, och vilka handlingar i ärendet som egentligen fanns diarieförda hos DI, och vilka beslut man egentligen hade fattat och med vilka motiveringar - och sedan publicerade alltihop här i Anbytarforum.
 
Men när jag gör exakt samma sak med anbytarvärdens jakt på en enskild användare av Anbytarforum (vilka regler som egentligen finns, och vilka beslut som egentligen har fattats och med vilka motiveringar) - ja, då saboterar jag... Tänk om DI hade reagerat på samma sätt när jag publicerade min epostkorrespondens med dem...
 
Men Förbundet är ingen myndighet som måste följa den grundlagsfästa offentlighetsprincipen, invänder kanske någon. Förvisso sant - men angår det inte användarna av forumet vilka regler de styrande anser finns och hur man sedan tillämpar dem? Är det inte en rättssäkerhetsfråga att få veta det i förväg, så att inte bannbullan kommer som en blixt från klar himmel?
 
Och är det inte också en demokratifråga att föreningsmedlemmarna - som via sina stämmoombud har valt förbundsstyrelsen, som i sin tur har utsett de ansvariga för forumet - kan bilda sig en egen uppfattning om hurvida reglerna tillämpas korrekt eller inte? Vem vaktar annars väktarna?
 
Jag kommer lika osökt att tänka på en debatt som jag deltog i på en av Förbundets förtroendemannakonferenser för några år sedan. Ämnet för diskussionen var Förbundets befolknings-CD och de känsliga detaljer om nu levande personers privatliv som den avslöjar. Den kombinerade moderatorn och debattdeltagaren Ted Rosvall sa då att han tyckte att det var rätt att ge ut CD:n trots invändningarna att enskilda kan bli lidande av publiceringen - eftersom han ogillar smussel...
 
Men det är som synes skillnad på smussel och smussel...
 
Anna-Lena erkände dock i sitt mejl att ordningsreglerna inte i klartext förbjuder publicering av hennes mejl, men att det ändå är i strid med forumets netikett. Och så hänvisade hon som alltid till det avsnitt i ordningsreglerna som har rubriken Var alltid artig och vänlig! - vilket tydligen används som något slags allrengöringsmedel i Anbytarforum...J
 
Eftersom det aldrig går att veta på förhand om ett inlägg kommer att godkännas eller uppfattas som sabotage, så är det väl säkrast att inte publicera sina egna mejl här heller... Mitt svar till Anna-Lena - med kopia för kännedom (rapport från verkligheten) till samtliga ledamöter av förbundsstyrelsen - publiceras därför på annan plats på nätet.
 
Avslutningsvis vill jag bara citera två meningar ur ovanbemälte avsnitt i ordningsreglerna:
 
Även om du inte delar en skribents åsikter och id?er ska du alltid visa hänsyn och respekt. På så vis skapar vi en trevlig atmosfär på Anbytarforum.
 
Tänk om de som makten haver själva levde efter det...
 
PS!
 
Från vanligen välunderrättad källa meddelas att de borttagna inläggen inte hamnar i papperskorgen - de sparas i en hemlig diskussion, som bara de betrodda har tillgång till!