NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-02-04

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-02-04
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 2007-02-04, 12:30
Anbytarforum har en bra släktforskarstruktur. Det som skulle kunna förbättras är att man som en vidareutveckling möjligen öppnade ett avskiljt, men lättlänkat, Kafferum där ditten och datten kunde behandlas som inte berör släktforskning utan mer organisationsfrågor, Burearkeologiska fantasier och annat som idag ofta leder till att trådar och diskussioner urartat och sedan stängts (dvs av typen Ordet är fritt ). Inom själva släktforskningsdiskussionerna (Anbytarforum) bör vi hålla oss till metodproblem och släktefterforskning (givetvis med högt i taket och respekt för nybörjare som inte lärt sig hitta och göra inlägg på rätt sätt, och härtill en duktig Anbytarvärd som dirigerar inlägg på kant rätt).  
Att såsom medlem i en släktforskarförening ansluten till Släktforskarförbundet få diskutera själva organisationen och förbättring av forumet borde vara en självklarhet. Att klaga utan lösningar och börja bråka som småbarn leder dock inte till något konstruktivt - och på så vis kan jag förstå det som skett med stängningar (även om jag inte delar denna drastiska lösning).  
En annan sak som jag reagerat på under åren är alla dessa tack som blir inskrivna i själva diskussionerna - det är alltid trevligt när folk tackar, men egentligen borde ju detta kunna ske via mejl om nu man skulle kunna ange denna utan att riskera få spam. Gratis obligatoriska användarkonton tror jag är lösningen för anbytarforum. Kanske kan man då införa en funktion inlagd vid varje fråga som frågeställaren skulle kunna aktivera via sitt konto när denne läst sitt svar.  
Vidare skulle det kanske vara bra om man funderar vidare på att utveckla en trädstruktur för varje delfråga så att man kan följa en diskussion över tid - för alla svar kommer ju inte in samma dag eller vecka. Oftast finns det fler olika ej sammanhängande frågor inlagda under socken och det kan vara svårt, och kommer att bli ännu mer i framtiden, att hitta ett inlägg och följa en diskussion bland diskussioner. Kan man inte ordna så att man under Nytt senaste dygn etc ser de inlägg som gjorts, men att de i sig ligger som egna trädstrukturer skiljda ifrån varandra? Exempelvis: en presentation under socken med alla unika/nystartade diskussionsfrågor men att det under dessa sedan finns bakomliggande fönster med svaren på frågan/diskussionen. Den som har ansvar för att inlägget (svaret/diskussionen) kommer rätt är ju först och främst den som gör inlägget. Nästa steg är ju en moderator (anbytarvärden) som kan omdirigera eventuella felinlägg.