NULL Skriv ut sidan - Överföra kassetter till pc-filer

Anbytarforum

Titel: Överföra kassetter till pc-filer
Skrivet av: Tobias Svedberg skrivet 2003-06-03, 19:20
Rädda gammalt rullband...
 
Hej alla kunniga människor där ute!
 
Jag skulle behöva kontakt med någon som är bra på konvertering från en gammal rullbandspelare till PC-format.
 
För många år sedan (troligen på 1950 el. 1960-talen) fick en släkting sig tillskickat ett magnetband (rullband). Bandet kom från en sedan länge till Amerika utvandrad släkting som nu ville hälsa till dem här hemma.
 
Saken var bara den att ingen här i Sverige lyckades lyssna på bandet. En teori är att varvttalet på en amerikanska rullbandspelaren som bandet spelades in på är annorlunda än varvtalet på de svenska bandspelarna. Hur som helst så lät det väldigt konstigt när man försökte spela upp det.
 
I dag är bandet i mycket dåligt skick (mycket p.g.a. klåfingriga försök att spela upp det i rätt hastighet). Det är av på ett eller två ställen och lagat med tejp. Vidare är en del av bandet olyssningsbart. Om detta beror på att det avmagnetiserats eller att man tejpat samman bitarna med fel sida mot läshuvudet vet jag dock inte. Har tyvärr inte bandet hos mig just nu å jag kan kolla detta.
 
Hur som helst så håller det på falla i bitar och eftersom det är den enda ljud-källa vi har från denna generation (mannen i Amerika som sände det är född 1892) vore det tråkigt om det förstördes.
 
Därför skulle jag behöva hjälp med att rädda detta band. Helst skulle det spelas av, kanske brusreduceras och sparas i digitalt format (förslagsvis Wave) på en cd-skiva. Jag vore glad om någon där ute har kunskap och resurser för att göra detta. Självfallet står jag för kostnaderna.
 
Speciellt bra vore det om någon fanns till hands här i Hudiksvallstrakten eller övriga Hälsingland. Jag vill inte gärna sända det ömtåliga bandet några längre sträckor med post.  
 
Tack på förhand.
 
MVH
 
// Tobias Svedberg.