NULL Skriv ut sidan - Lagring av ljudinspelningar i digital form

Anbytarforum

Titel: Lagring av ljudinspelningar i digital form
Skrivet av: Patrick Lindblom skrivet 2003-01-28, 11:02
Hej! Det var länge sedan något postades i detta ämne, men jag delger gärna några tankar kring lagring/arkivering av ljudinspelningar (jag arbetar iofs mest med musik).
 
MP3-formatet är förvisso bra så tillvida att det möjliggör en närmast otrolig lagringskapacitet t.ex. på en CD-R-skiva. Men minns att MP3 är en förlust-komprimering. Data förloras i komprimeringsprocessen, data som man iofs kan tycka att man inte behöver därför att det som har komprimerats bort är sådant som man ändå inte hör särskilt mycket av.
 
Men om (när) man vill filtrera om en MP3-fil, t.ex. ta bort effekterna av RIAA-filtren, så medges inte detta på ett bra sätt om filen redan är hårt komprimerad.
 
Vidare är det inte säkert att MP3-formatet lever kvar i all oändlighet. När det skall konverteras till ett nytt format kan det hända att tidigare kompressioner medför att konverteringen inte blir bra. Det blir lite som att kopiera band, trots att vi nu talar om digitala format - vi tappar information i varje komprimering.
 
Min rekommendation är helt klart att spara en icke-komprimerad version på en CD-R-skiva (red book) men kanske göra en MP3-fil som man sparar på hårddisk eller i sitt släktforskningsprogram.
 
Vad gäller arkivbeständigheten hos CD-R-skivor är jag inte övertygad. De har inte funnits tillräckligt länge för att vi skall veta att de håller information t.ex. längre än vår livstid, men detta går ju att hantera genom kopieringar etc.
 
Resonemanget är överförbart både video och stillbilder. Jag har börjat föra över mina gamla Hi8-filmer till DV och använder banden som arkiv. Redigerade versioner får egna DV-band och sedan sparar jag vissa avsnitt som komprimerad video för datorn i det format jag finner lämpligt. Eftersom jag har originalen kvar kan jag alltid komprimera om det i ett annat format om det blir nödvändigt.
 
Stillbilder som är scannade sparas i TIFF-format på CD-R-skivor, med vederbörligen komprimerade JPEG-ar i olika storlekar på hårddisken och i släktforskningsprogrammen. Bilder från digitalkameran är oftast JPEG-ar från början, men viktigare bilder tar jag som TIFF eller med vanlig systemkamera på film.