NULL Skriv ut sidan - Lagring av ljudinspelningar i digital form

Anbytarforum

Titel: Lagring av ljudinspelningar i digital form
Skrivet av: Torsten Bergmark skrivet 2001-03-18, 20:42
Hej Ove!
Det var trevligt med lite respons på mitt inlägg.
 
Eftersom det dröjde med svar så tog jag kontakt med Spåk- och folkminnesintitutet (SOFI).
Jag visste att de har mängder med dialektinspelningar på magnetband som de borde ha  
problem med att bevara. På SOFI berättade Lars Bleckert och hans medarbetare att man  
just var i färd med att ta i bruk en ny utrustning för konvertering av sina magnetbands-
inspelningar till digital form på CD-R-skivor. Man hade anlitat Stefan Lindström i  
Halmstad som teknisk konsult för valet av teknik, hårdvara och program (Stefan har även  
varit konsult åt Sveriges Radio). Jag fick även demonstrerat hur man arbetade med  
konvertering, redigering och lagring. Mest fascinerande var nog den stora förbättring  
i hörbarhet som man fick då man tog bort den RIAA-filtrering som alla bandinspelningar  
har utsatts för.
 
Man verkar vara överens om att CD-R-skivor är utmärkta för arkivering. Detta stöds av  
en undersökning som Marie Louise Samuelsson på Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut
(SP) har gjort (SP RAPPORT 1999:26). Däremot är det ett stort frågetecken för hur länge  
det kommer att finnas utrustning för att skriva och läsa dem. Bland annat på grund av  
denna osäkerhet rekommenderar man att man spelar in på audio-CD-format med 16 bitars  
upplösning och med en samplingsfrekvens på 44,1 kHz ( det s.k. redbook formatet).
 
Själv har jag gjort tester av överföring från min bandspelare till mitt ljudkort som
digitaliserar signalerna. Jag är nöjd med resultatet.
Med vänlig hälsning
Torsten