NULL Skriv ut sidan - Gedcom

Anbytarforum

Titel: Gedcom
Skrivet av: Ove Tegnér skrivet 2010-06-22, 17:54
Hej Jan-åke
 
Fört skulle jag vilja säga att det viktigaste är att skriva in källan så att alla kan hitta den, oavsett vilket släktforskningsprogram du använder.
Den källan du uppger som exempel är av ganska lite värde eftersom jag måste ta mig tid att leta upp exakt sida själv i kyrkoboken om jag inte har Genline abbonemang. Jag har ingen aning om vilken födelsebok eller sida din hänvisning pekar på.
 
Följdaktligen: Norum (O) C:4 s.267 är utmärkt bra om man vill hitta vigseln mellan Anders Persson och Brita Andersdotter som skedde 1836-02-26. (Jag använder detta som detalj om källan. Jag själv är då källan som knappat in uppgifterna.)
 
Exakt hur en gedcom skall se ut vågar jag inte gå in på. Jag kan dock ge ett litet exempel.
Jag använder Desktop programmet Legacy för registrering, men bara vissa av alla de avancerade källhänvisningsfunktionerna som finns där.
Jag använder Namn på Källistan och detalj. Det ser ut så här i gedcom:
 
2 SOUR @S115@ [Hänvisar till en källförteckning i slutet, t.ex. dig själv]
3 PAGE Per Rutgerssons bok All min släkt i Hedeby 1913. [Detalj om källan]
3 QUAY 3 [konfidensnivå, sätts mellan 1 och 5, där 5 är utan tvivel.]
 
Vid en export från programmet Minsläkt till Legacy så följde huvudkällan med och citat ur källan visades i Legacy som detalj. Man får prova sig fram mellan olika program för att få en uppfattning om hur det matchar. Dett med att analysera, tolka och matcha gedcom är svårt och snårigt för den som programmerar.
 
mvh // Ove