NULL Skriv ut sidan - Från video till datamedia

Anbytarforum

Titel: Från video till datamedia
Skrivet av: Cecilia Chevtchenka Forsberg skrivet 1999-10-02, 11:13
I min släkt finns en video av ett tv-program som sändes på 60-talet och som visar en gammal bortglömd reklamfilm från seklets början, vars syfte var att få folk att flytta till södra lappland som nybyggare. På filmen syns bl a min farfar som tonåring. Man kom över myren mitt i vintern med häst och släde, medförande ett tält och en vedspis. På filmen ser man också hur man sågar virke till huset, med hjälp av hästen. Därefter kommer en uppföljning gjord på 60-talet med den förstfödde på nybygget som guide. En kuriositet i sammanhanget är att mannen fick namnet Försten. Nästa barn att födas var min farfars lillebror som alltså fick heta André... Nåväl, åter till saken: Nu skulle jag vilja publicera den äldre delen av programmet på internet och undrar därför hur man gör. Jag har själv ingen video och antar därför att jag måste vända mig till någon typ av företag som sysslar med denna verksamhet. Vilket format är bäst / mest snabbladdat för besökaren och vilken typ av programvara behövs för publiceringen? Och vilken typ av företag ska jag vända mig till ?
undrar Cecilia Chevtchenka Forsberg