NULL Skriv ut sidan - Datautbyte

Anbytarforum

Titel: Datautbyte
Skrivet av: Carl Szabad (Carl) skrivet 2001-07-20, 10:33
PWa! Nej, jag menar exakt det jag skrev i mitt första inlägg för 2? år sedan, släktforskarprogram som kan importera andra programs databaser. Det blir inga myriader av konverterare om man håller sig till de senaste vesionerna av de största programmen. De måste ju ändå själva vara helt kompatibla med tidigare versioner av samma program.
 
Om man jämför med Windows Office, vilket naturligtvis är en grymt orättvis jämförelse resursmässigt, så kan man i Word hämta in filer från WordPerfect (flera versioner) förutom flera andra standardiserade format. I Excel kan man hämta in filer från konkurrenterna dBase och Lotus (även innehållande olika typer av makron) förutom standardiserade format som exempelvis olika varianter av textfiler.
 
Eftersom INGEN av programmakarna kommenterat frågan vare sig positivt eller negativt kan jag bara tolka det som att man på bred front är tämligen ointresserad av användarnas synpunkter. Frågan är seriöst menad och jämförelse är gjord med andra typer av programvara. Det skulle dessutom vara ett bra argument ur konkurrenssynpunkt om ens program på ett fullt tillförlitligt sätt kan hämta in data skapade i konkurrenternas program, naturligtvis så långt de olika fältstrukturerna tillåter.
 
Jag vill dessutom påpeka att man ska underteckna sina inlägg med sitt riktiga för- och efternamn se ledtexten här under. Jag läste visserligen nordiska språk tillsammans med en invandrad australiensare som hette Z (totalt för- och efternamn), men det torde vara ovanligt. Jag kollade i allmänhetens terminal mot hans personnummer, och det stämde faktiskt.