NULL Skriv ut sidan - ScreenPrint Gold 3.5

Anbytarforum

Titel: ScreenPrint Gold 3.5
Skrivet av: Lotta Nordin (Lotta) skrivet 2003-11-13, 17:24
Hej!
 
Har man ett bra bildbehandlingsprogram så är inte Screen Print något vidare alternativ. Jag har testat det en stund nu och visst går det fort att få in skärmdumpen i programmet, men sedan tar det lika mycket tid som i ett bildbehandlingsprogram för att spara bilden. I t ex Photoshop tar det bara ett klick mer att få in dumpen om man har programmet igång.
 
Screen Print Gold är förinställt för att spara i bmp-format, alltså krävs det extra handgrepp för att spara i jpg som är det format som krävs för att skicka upp bilder här t ex. Bmp-filer blir dessutom mycket större än jpg, och det kan ju vara bra att veta om man ska skicka dom via epost eller om man inte har så gott om utrymme att spara bilderna på. Troligen vill man inte heller att alla filer ska heta pic1, pic2, pic3 och så vidare, så då krävs ju lite skrivande också.  
Dock, programmet kan ju vara bra om man inte har ett bildbehandlingsprogram tidigare.
 
En annan nackdel är att när man vill fixa till bilden så öppnas ett nytt fönster med samma bild, vilket inte händer i vanliga bildbehandlingsprogram.
 
Jag känner inte alls igen Anders beskrivning av programmet. Jag laddade ner det idag och versionen är 4.5.1.15. Tydligen uppdaterar dom alldeles förskräckligt mycket när dom uppdaterar .
 
De inställningsmöjligheter man har finns under Setup, inte Options. Där kan man bl a välja Start minimized in system tray och Start automatically with Windows. När man gjort det lägger sig programmet där nere till höger. Om man då har en sida i Genline öppen och trycker på Print Screen-knappen på tangentbordet får man upp ett + på skärmen och då kan man, med vänster musknapp nertryckt, skära ut den del av sidan man vill spara. När man skurit färdigt och släpper musknappen läggs bilden automatiskt in i programmet som öppnas.
Några val som Print Area och Prompt for Area kan jag inte hitta.
 
Mvh//
Lotta