NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 22 februari, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 22 februari, 2008
Skrivet av: Tomas GH Johansson skrivet 2008-02-22, 20:51
M Frank!
 
Tyvärr har jag inte riktigt förstått den diskussion du har tagit upp om Nordiska kalendrar. I ditt första inlägg från den 19 februari skriver du Jag har inte provat Nordiska kalendrar men den verkar innehålla fel ....  
 
När jag kontrollerade de eventuella felen med praktverket Almanacka för 500 år så var det inte något fel i Nordiska kalendrar gällande de dagarna. (Se mitt inlägg från 20 februari.) Daniel Berglund gav en länk (för övrigt samma länk som Carl Szabad hänvisar till ovan) där det gick att läsa att det förekom olika beräkningar. Bland annat står det följande:
 
Den svenska och finska kalendern avviker alltså förr i tiden ofta från den i andra länder brukade och inte bara under den unika Svenska Stilen 1700-03-01 till 1712-02-30. Eftersom påsken styr många relaterade helger liksom söndagar i kyrkoåret kan det vara avsevärda skillnader mellan ländernas kalendrar.
 
Nu har du tagit upp ett annat fel i Nordiska kalendrar. I praktverket jag nämnde ovan så framgår det att det förekommit två undantag för Kyndelsmässodagen, åren 1752 och 1753. År 1752 var Kyndelsmässodagen lördagen den 1 februari och 1753 var den tillfälligt flyttad till söndagen den 31 januari.
 
Nordiska kalendrar har således rätt igen!
 
Hälsningar
 
Tomas GH Johansson