NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-03-02

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-03-02
Skrivet av: Thom Richárd skrivet 1999-01-12, 07:52
Hej allihop, igen!
Vi har tydligen lyckats bli spridda över landet. Vi har dock ett bra forum i den här spalten.  
Jag hävdade inte i mitt tidigare inlägg att Word är den slutliga lösningen på utvecklingen av släktforskarprogram. Tvärtom tycker jag fortfarande att Word bara är en god början på registreringar, Excel kan vara ett steg på vägen och Access är en utomordentlig relationsdatabas. Jag tror dock fortfarande (efter flera års utbildande av Accessanvändare) att det för många släktforskare inte bara är onödigt dyrt, utan också innebär en något mödosam utbildningsväg.
Jag använder själv sedan flera år MS-Office Pro-paketet (nu i ver 97) i släktforskningen. Inte minst Access. För den som har programmet, älskar det och vill bedriva en friare registrering av kyrkoboksdata, så är det underbart. Inte minst ur rapportsynpunkt, när man vill ha egna typer av utskrifter, som de mer bundna släktforskarprogrammen inte medger.  
Är man ute efter antavlor o likn så har Access sin begränsning, men funkar utmärkt för en mängd andra ändamål, som ju påpekats i denna spalt i flera inlägg. Möjligheten till uppslag, som Christer Svensson pekar på, är bara en sådan finess. Peter Rönn verkar ha en avancerad uppläggning som det skulle vara intressant att få se. Publicering på nätet är inget problem med någon Officemodul.
Ett problem med Officepaketet är support, vilket dock enkelt går att komma förbi genom att studera den mycket rikliga litteraturen (kostar också tid och pengar). Lite av den problematiken kunde undvikas med en referensgrupp inom släktforskningen som svarar på relaterade frågor. Möjligen kan Rötters Anbytarforum lätta på frågetrycket, men kvaliteten på svaren kan kanske variera.  
Vänligen Thom Richárd