NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-03-02

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-03-02
Skrivet av: Peter Rönn skrivet 1999-01-10, 20:00
Hoppsan, här fanns det tydligen ett visst allmänt behov, att döma av intresset.
Tanken på att återskapa husförhörslängder har jag i viss mån haft, dock ej fullt ut. Som jag nämnde i mitt tidigare inlägg har jag tabeller för personer och bostäder vilka länkas fritt till olika händelser jag valt att lägga in i basen. Jag har fram till nu lagt in källhänvisningar som separat fält i dessa händelser, men har påbörjat en tabellstruktur för källor. En händelse kan ju vara dokumenterad på flera platser som bekant. Flyttningar mellan socknar är ett sådant exempel. Om man på så sätt även länkar händelsen till källor kan all känd information från en källa redovisas i rapport. Om man då vill få den sorterad efter pagnr t ex ser jag inte det som något problem, bara pagnr finns redovisat i händelsen/notisen som ett separat fält. Däremot kräver ett fullständigt återskapande av husförhörslängden ett otal fält och gränssnittet kan då bli lite bökigt. Det är ju inte meningen att inmatning ska vara för omständligt.
 
Jag kompletterar mitt tidigare inlägg med lite utförligare info:
Jag har, i och med att jag har velat kunna redovisa relationer mellan personer fått göra en kompromiss som innebär en något bökigare inmatning när jag lägger in nya individer i basen. I inmatningsformuläret för personer finns fält där jag länkar dem till andra individer i basen. Fördelen är att jag kan skapa en tabell utifrån dessa länkar som redovisar anor. Den tabellen är sedan utgångspunkt för ett formulär där man kan vandra i ett släktträd. För den person som är aktiv kan man då se alla kända händelser denne är länkad till, i kronologisk ordning, samtidigt som individens barn, make/maka och anor i tre generationer är klickbara i trädet.
Den skapade tabellen över anor, återskapas med stöd av makron efter ett menyval när jag så vill, t ex efter inläggning av ett flertal individer.
 
Basen är styrd genom makron...ingen kod har ännu behövt användas, men en professionell Access-expert kan säkert göra underverk vad avser framförallt gränssnittet vid inläggningsfasen på personer.
 
Min erfarenhet är dock att jag som ser händelser i individers liv eller gårdars historia som det viktigaste i min forskning, snarare än anorna i sig, genom detta sparar tid. Exempel: En födelsenotis i en födelsebok i Linneryds sn. I händelsen skriver jag in texten ur födelseboken. Samtliga omnämnda personer, även dopvittnen, länkas till denna notis och händelsen ingår därmed i deras levnadshistoria. Även platsen för födseln länkas till händelsen då det är en del av en gårds historia.
 
Många rader, hoppas att jag dock klarlagt något.
 
Peter Rönn, Sundbyberg