NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-03-02

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-03-02
Skrivet av: Peter Rönn skrivet 1999-01-06, 00:59
Hej Peter,
Jag har med fördel använt mig av Access för all min forskning under några år nu. Jag har byggt en bas efter mina behov. Databasen byger i stort på tabeller över personer och platser. Dessa länkar jag sedan till varje händelse som jag vill föra in. Till händelsen kan jag länka hur många personer eller platser jag vill.
Fördelen är att jag kan få t ex kronologiska förteckningar över känd information om en specifik socken eller gård. Ansedlar med en kronologisk levnadshistoria går på motsvarande sätt att få ut. Efter mycket bökande lyckades jag så småningom få till en släktträdsfunktion där man kan vandra i trädet uppåt och neråt för att få fram den info man vill ha.
Möjligheterna till att samla uppgifterna om en bygd, by eller gård gör att jag inte funnit anledning att övergå till kommersiella släktforskningsprogram och de gör att jag som inte bor i de län jag forskar på (Kronoberg och gamla Malmöhus), får en bättre bild av bygdens historia.
Att föra husförhörsböcker på motsvarande sätt torde inte vara något problem eftersom det till stor del är sådan information jag skriver in i mina händelsenotiser. Vill man sedan ha det presenterat på ett visst sätt är det ju ara att framställa lämplig rapportform.
QA-basen är jag ej bekant med.
 
/Peter Rönn, Sundbyberg