NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-03-02

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-03-02
Skrivet av: Peter Rydén skrivet 1999-01-03, 14:00
Access 97 skulle man med fördel kunna använda till registrering av husförhörslängder. Jag har själv försökt mig på att skapa en databas i detta syfte, men har misslyckats då mina kunskaper ännu är alldeles för begränsade i relationsdatabaser. Då kom tanken att någon annan eventuellt redan hade gjort grovjobbet, och detta är vad jag alltså vill kontrollera med er.  
Relationsdatabasen bör i min mening innehålla de viktigaste delarna i husförhörslängden, på ett sätt som påminner om QA-databasen som används av flera forskare. Tyvärr känns QA alltför föråldrat, och man borde med hjälp av Access dessutom kunna erhålla allt fler sökmöjligheter. Man borde dessutom med lätthet kunna använda en sådan databas för att rekonstruera exempelvis brunna kyrkböcker.  
Min e-postadress finns under Rötters e-postlista om någon redan har en databas. Om det inte finns, skulle kanske en diskussion här kunna få någon vetgirig forskare att ge sig i kast med uppgiften? Det enda jag har åstadkommit i Access är en husförhörslängd med alla sökmöjligheter, men med bara plats för en individ per husförhörssida (vilket som ni förstår är alldeles för lite).  
/ Peter Rydén