NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 25 augusti, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 25 augusti, 2009
Skrivet av: Daniel Regnér skrivet 2009-08-14, 15:32
Tommy: Då är jag med på vad du menar.
Jag har ett svagt minne av att äldre datorer + adobe reader inte är kompisar alla gånger. Ofta beror det på antingen en för ny version av readern på en dålig dator. Ny programvara skrivs ju oftast utifrån vad en normal dator har för kapacitet i dagsläget. Adobe reader roar sig ju med att uppdatera sig själv (om jag inte minns fel) så helt plötsligt sitter man med version 9 på en dator som inte alls klarar det.
 
Sen var de äldre versionerna av adobe reader en ren katastrof rent prestandamässigt. bara för att öppna och läsa en pdf så laddades en hel massa saker som man inte behövde = det tog en evighet att starta programmet. Det är det enda strul jag har haft.
 
Fördelen med PDF är ju att det är ett standardiserat format för att visa dokument med bilder mm.
Ofta så använder man ju det för att göra t.ex broschyrer tillgängliga på nätet. Man kan då använda samma förlaga som för den tryckta versionen
 
För enklare textfiler så är ju fortfarande HTML det optimala.
 
Som webbutvecklare (jag jobbar som det) så kan man ju som sagt inte förutsätta att alla har lika bra dator som mig
man får helt enkelt göra avvägningar baserat på tillgänglig statistik på vilka operativsystem och webbläsare mm som används ute i stugorna
Självklart anpassar jag mina sidor så att alla kan ta del av dem.  
Men jag låter inte den lilla klick som sitter med IE 5.5 på en 15 år gammal dator dra ner upplevelsen för de som sitter med modernare saker. Skulle man göra så, så skulle webbsidor fortfarande se ut som de gjorde för 10 år sedan
 
Det är hela tiden en balansgång mellan tillgänglighet, användarvänlighet och upplevelse
 
Angående länken om sökmotor-optimering. Mycket av de där tipsen är egentligen mer relaterat till just användarvänlighet  
En sida som utvecklas idag SKALL fungera på samtliga nya webbläsare och BÖR fungera hyfsat i de äldre  
Med fungera så menar jag då att besökaren skall kunna läsa innehållet och navigera på sidan. Sen gör det ju inget om layouten inte ser trasig ut.
att få sidor att se EXAKT likadana ut i 2 olika läsare är ingen omöjlighet, men oftast onödigt (hur många normala besökare sitter o jämför?)