NULL Skriv ut sidan - Bildvisningsprogram för inskannat arkivmaterial

Anbytarforum

Titel: Bildvisningsprogram för inskannat arkivmaterial
Skrivet av: Cecilia Månsson skrivet 2007-04-30, 16:44
Hej igen,
 
Roligt att du gillade diskussionen Leif.. för nu ska jag krångla till det ytterligare ;-)
 
Programmet Faststone som jag har prövat, är Faststone Image Viewer 3.1 och 3.2. Idag fick jag tipset att testa Faststone MaxViewer, som är en lillebror. Detta program klarar flera instanser, och liknar i fullskärmsläge Faststone Image Viewer, men har bara två av de fyra menyerna i kanterna som är så häftiga i Faststone Image Viewer. (vad jag kan se!)  
 
Jag saknar också möjligheten att sätta en tag (typ bokmärke) på bilden, men annars har MaxViewer har alla de grundläggande funktionerna som jag vill ha.  
 
En riktigt bra grej med Faststones fullskärmsläge (både Image Viewer och MaxViewer) är möjligheten att flytta bilden på skärmen genom det lilla fönstret i nedre vänsterhörn som dyker upp automatiskt om man för muspekaren ner till denna hörna. Det man ser på skärmen är markerat i den lilla bilden, och så drar man bara i den markeringen och vips flyttar bilden. Att flytta bilden går nog inte snabbare än så!
 
Hur som helst, som ni märker finns det flera trevliga program att använda om man har arkivbilder att titta på. Nöj er inte med det som finns på datorn när man köper den, det finns häftigare program!
 
Cecilia
 
(https://forum.rotter.se/discus/messages/274/104765.jpg)