NULL Skriv ut sidan - Bildvisningsprogram för inskannat arkivmaterial

Anbytarforum

Titel: Bildvisningsprogram för inskannat arkivmaterial
Skrivet av: Cecilia Månsson skrivet 2007-04-20, 07:07
Hej,
 
Jag letar efter ett bildvisningsprogram som på ett användbart sätt kan visa mina inhandlade kyrkoböcker i jpg-format. Det är hundratals bilder som jag vill kunna läsa och bläddra mellan på ett smidigt sätt. De krav jag har är:
 
1. Jag vill kunna flytta bilden på skärmen genom att bara hålla nere musen över bilden och dra den till önskad plats. Jag vill alltså INTE använda scroll-listerna till höger och under bilden, det tar för lång tid att flytta bilden på det sättet.
 
2. Ska kunna ha flera fönster öppna samtidigt så att jag kan ha flera bilder öppna samtidigt.
 
3. Kunna - i första hand - justera ljusstyrka och konstrast, samt rotera bilden. Om bilden förändras permanent måste man bli varnad för detta när man lämnar bilden.
 
4. Ska kunna gå till föregående/nästa bild i katalogen på ett enkelt sätt, t ex PageUp, Down, piltangenter, eller via högerklick - snabbmeny.
 
5. Programmet ska kunna behålla zoomningsgrad och position när man byter bild.
 
6. På ett enkelt sätt kunna zooma in och ut i bilden, t ex genom att scrolla med musen, eller +-. (Kan inte bestämma mig för vilket som är mest praktiskt, men jag tror jag föredrar scrollning med musen.)
 
7. Givetvis kunna visa bilden i så bra kvalitet som möjligt. Jag nämner detta eftersom min erfarenhet av Microsoft Photo Editor är att jag får dålig kvalitet på t ex liten text när jag zoomat in kraftigt i bilden. Jag har däremot bättre kvalitet i Windows visningsprogram för bilder och fax.
 
8. Inte vara alltför minneskrävande eller tungt.
 
Jag har precis börjat testa ACDSee och programmet verkar lovande men det finns ju massor av program på markaden så nu undrar jag: vilka fler alternativ finns? Det får förstås gärna vara gratis...
 
MVh
Cecilia Månsson