NULL Skriv ut sidan - Webbaserade släktforskningsprogram

Anbytarforum

Titel: Webbaserade släktforskningsprogram
Skrivet av: Patrick von Brömsen skrivet 2009-07-23, 20:36
Efter att jag funderat en stund på ovanstående så har jag kommit fram till följande:
 
I materialet från datainspektionen fanns det ju information om just det jag nämnde gällande journalistiskt förarbete. När vi pratar glasklart så ser det ut som att lagen följer diamantens inre väsen. Även där finns flera grader när man bedömer dess renhet. Fast det är intressant att vi släktforskare som letar sanning, bedömer och värderar källans värde i förhållande till det vi finner, ändå inte är överens. Eller så är det jag som inte fattar att vi/ni är överens hehehe!  
 
Men jag kommer att lägga upp bilder på ett skyddat ställe (lösenordsskyddat, detta finns redan) där man ges möjlighet att kommentera bilden (enligt kod, se nedan). Där jag samtidigt ger info om att det inte finns någon garanti för att sidan inte kan bli hackad. Till en början kommer endast avlidna läggas upp, men min förhoppning är att de levande finner det roligt att vara med. Jag kommer också att lägga en vattenstämpel på korten och sedan lägga upp bilden i tillräckligt låg upplösning, allt för att göra det ointressant för de onda att finna korten intressanta. Förmodligen kommer en intern kod att läggas till korten som bara de ättlingar som finns med kommar att få möjlighet att tyda.
Nu vet jag att vissa utav dessa knep går att komma förbi, men jag känner mig nu nöjd med det jag gjort.
 
Ättlingaverket kommer att hammna på en annan plats, självklart med info om möjlig hackning, där jag har ytterliggare en kod som inte är kopplad till fotokoden. Dessa koder kommer då finns på två separata ställen (ej på de nu nämnda databaserna). Med dessa koder kan de inbjudna klass4 konstatera vem som är vem, och då vem som är på korten. Om det skulle finnas någon levande som inte skulle vilja vara med, så skall den möjligheten erbjudas. De hamnar då i klass3 och kan då ta del utav klass4, men inte tvärtom. I klass2 hammnar hemligt som ser tre och fyra. Själv blir jag nummer1 och kan ta del utav allt utan undantag.
 
Överarbetat? absolut, men himla roligt att skapa. Så skall jag göra det säkrare så får jag lägga ner hela tanken. Där är jag inte än.
 
Kommer på att tänka på en bok som heter Barndom som väckte rabalder när den kom (inga namn här inte).Så visst går det i tryck skriva väldigt mycket, utan något efterspel. Förutom ett ramaskrik! Men det fanns ju med i beräkningen. Fast detta skrivit mer som kuriosa än som ett inlägg i debatten!
 
Vänligen Patrick (med rem och hängslen, även om resåren är lite utsträckta)