NULL Skriv ut sidan - Webbaserade släktforskningsprogram

Anbytarforum

Titel: Webbaserade släktforskningsprogram
Skrivet av: Stefan Simander skrivet 2009-07-23, 19:21
Du behöver absolut inte upprepa dig, om du inte vill förstås. Jag läser och förstår vad du skriver Lotta, men det är skillnad på att förstå och att hålla med.  

Vad jag avsåg var förstås att du avfärdade åsikter tidigare och ville att diskussionen skulle handla om vad som faktiskt är lagligt.

Det finns för- och nackdelar med allt. Men vilka allvarliga nackdelar som finns förutom ovannämnda nämndes inte, som gör att man bör avstå från nätpublicering!

Varför denna fixering vid internetpublicering? Alla andra publiceringar som sker i alla andra tryck och medier då? Födelsedagsfoton med datum på barn i tidningen? Är det också fullständigt oansvarigt?

Menar ni att det är en avgörande skillnad på nackdelen av publicering av personuppgifter (dit foton förstås räknas) på internet och i resten av samhället? Man kan ju skanna in bilder och uppgifter varifrån som helst och lägga ut på nätet. Varför skulle just en släktforskarsida på nätet utgöra en särskild risk? Det finns hembygdsböcker som listar alla familjer som bor i en socken t ex med bild på husen, etc. På YouTube lägger folk ut snart sagt vad som helst om sig själva och andra! Det är mycket mer problematiskt!

Det enda som min hemsida lett till är massor av uppskattning från nära och avlägsen släkt, vad jag känner till. Så när som berättigat ifrågasättande av alltför långtgående anor bakåt i tiden här på Anbytarforum och nu utnämningen till att det är fullständigt oansvarigt. Har ni sett de bloggar som finns??? En mamma i min dotters klass blev utnämnd via Aftonbladet till Sveriges bästa och populäraste bloggare, Tonårsmorsan med berättelser och bilder på henne och barnen i olika vardagssituationer.  

Jag tar och bär förstås också fullständigt ansvar för min hemsida och delar ansvaret för mina barn! Oavsett vad ni och andra som inte är berörda tycker. Däremot är samtycke viktigt för de berörda, såväl i juridisk som moralisk mening! Jag respekterar att ni och andra har en annan åsikt och hoppas att ni gör detsamma!

----------------------------------------------------------

Nu får jag hålla med Helene att vi kommit långt ifrån webbaserade släktforskningsprogram!

Patrick. När det gäller lösenordsskydd, så har jag lagt upp foton från vår kusinträff och andra stora högtider på Picasa så att de närmast berörda har kunnat ta del av dem via internet, vilket är mycket uppskattat. Släktforskningsprogram på nätet har jag ingen bra uppfattning om.

Jo, en sak till bara. När jag googlade på smygfotografering med anledning av ovanstående diskussion, så påstods på en sajt att i Danmark är det förbjudet och hade lett till böter där, medan det i Sverige är lagligt! Om det stämmer så har Danmark hårdare lagstiftning i åtminstone det fallet!

(Meddelandet ändrat av simson 2009-07-23 19:28)