NULL Skriv ut sidan - Webbaserade släktforskningsprogram

Anbytarforum

Titel: Webbaserade släktforskningsprogram
Skrivet av: Stefan Simander skrivet 2009-07-23, 01:00
Ja Lotta, det är absolut säkrast att avstå, för egen och andras del. Se mina tidigare inlägg.
 
Problemet här rör vad som är lagligt när det gäller personuppgifter och släktforskning. Att då påstå att det är solklart, stämmer tyvärr inte med verkligheten. Det är snarare tvärtom! Se mina tidigare inlägg, samt Olles om Harmlösa uppgifter.  
 
Om jag som lärare och förälder har fått gott om eller mer information än någon annan om internetsäkerhet har jag svårt att bedöma. Jag har väckt frågan om mer information till oss lärare och till eleverna. Det har rört sig om andra problem än släktforskaruppgifter i de fall som jag stött på som lärare och förälder. Men visst finns elever med skyddad identitet på skolor. Elevfotografering kräver numer skriftliga tillstånd för publicering även i tryck. Nätmobbning. Mobilfotografering eller smyginspelning av lärare och elever i ljud och bild för publicering även på nätet. Listan kan tyvärr göras lååååång. Det var bara några exempel. Vi diskuterar detta en del med eleverna, särskilt om något har hänt eller hotar att hända, men också allmänt.
 
Vad jag skulle göra om någon skrev om mig och min släkt felaktigt på en hemsida vet jag inte riktigt. Är det relevant? Det är inget jag oroar mig för, i alla fall inte utifrån min släktforskning. Däremot har jag en viss erfarenhet av barnens nätmobbing. Men där spelar som sagt andra sajter med foton och bloggar i en helt annan division, när det gäller personliga utlämnanden av dem själva och även andra!  
 
Nej mitt skrivande får vara nog nu! God Natt!  
 
(Meddelandet ändrat av simson 2009-07-23 18:05)