NULL Skriv ut sidan - Webbaserade släktforskningsprogram

Anbytarforum

Titel: Webbaserade släktforskningsprogram
Skrivet av: Lotta Nordin skrivet 2009-07-22, 19:59
Stefan,
om det nu inte är solklart vad som är lagligt, så är väl det bästa man kan göra att låta bli sådant som man inte är helt säker på. Eller?
Du som lärare - och förälder - borde också ha fått gott om information om hur somliga kan använda sig av det dom samlar ihop på internet, och vad det kan få för konsekvenser.  
 
Jag kan inte påstå att jag gillar råttskit, upplysning.se med flera liknande sidor heller, men där måste du iallafall söka aktivt för att hitta något. När det gäller en släktdatabas på internet får du alltihop serverat utan att anstränga dig. Och det må vara hänt att alla personer är tillfrågade och har godkänt att just deras personuppgifter får publiceras på din hemsida. Men vad kan andra ta sig till med materialet? Inte ens släktforskare är alltid så hänsynsfulla när dom hittar något intressant. Vad gör du om du helt plötsligt hittar hela din släkt på någon annans hemsida, kanske till och med felaktigt inskrivet och med mer eller mindre märkliga tillägg, ändringar och kopplingar? Jag citerar igen: Det är viktigt att komma ihåg att den registrerade ska ha fått sådan information att han eller hon kan bedöma för- och nackdelar med publiceringen.”
 
För övrigt håller jag mig till att kommentera det som har med nu levande personer i släktdatabaser på internet att göra. Aftonbladet, porrsajter och epostaviseringar får någon annan ta hand om.  
 
 
Jimmy,  
nej, jag överreagerar inte. Det är nog snarare så att det är du som underreagerar. Jag vet vad somliga kan ta sig till med uppgifter dom hittar på nätet, jag ser det så gott som dagligen i det jag jobbar med. Släktdatabaser är inte något fredat område som bara snälla släktforskare tittar på.