NULL Skriv ut sidan - Webbaserade släktforskningsprogram

Anbytarforum

Titel: Webbaserade släktforskningsprogram
Skrivet av: Stefan Simander skrivet 2009-07-22, 17:21
Hej igen Lotta!  
Eftersom du skriver samma sak som jag, så kan jag bara hålla med!  

När det gäller hänsynen, så hoppas jag att det klart framgår att jag, på såväl min egen hemsida, som vid publicering i Svenska Släktkalendern om Släkten Simander 2003 har förvissat mig om samtycke till detta! Så nog tar jag den hänsyn du efterfrågar. Jag rekommenderar alla att göra detsamma. Då undviker man alla problem, såväl socialt, etiskt, som juridiskt.

Men nu efterfrågade Olle vad som är lagligt och då finns det uppenbarligen en mycket stor gråzon kring just PUL, inte minst när det gäller släktforskningsuppgifter. Vid alla lagar finns inte bara lagtext, utan även bakomliggande tankar kring dessa, som leder till olika tolkningar i olika domstolar och olika praxis, som bygger på olika bedömningar grundade på åsikter som olika jurister har.  

När det gäller PUL är det värre än så! Även med den gamla lagen, som var hårdare skriven, så gick det inte att få fram något domslut, trots försök från släktforskare att t o m anmäla sig själva. Fallen avskrevs. Polisen och juridiken ansåg antingen att brottet var så oklart, ringa eller inget brott alls, att man tog upp fallen!

Nu har PUL mildrats i sina skrivningar, precis som du förtjänstfullt beskriver ovan Lotta. Men det betyder INTE att det blivit klarare, snarare tvärtom. Det är inte förrän lagen tillämpas och prövas i olika instanser, som vi vet vad som gäller lagligt! Även då kan förresten praxis ändras av olika skäl, till exempel JO-granskningar, mm. Om det var svårt att få till sådana prövningar tidigare, så lär det väl inte bli lättare nu, eller?

Under tiden finns däremot en praxis bland utövare på internet, som utvecklas i en rasande fart, oavsett vad vi tycker om det. Detta har redan förändrat synsätt, och tillämpning av lagar och regler, samt dem också.  

Nu finns till exempel folks namn, adress och personnummer utlagda på www.upplysning.se, telefonnummer på Eniro o hitta.se med koppling till kartor och foton från såväl luften som i många fall från marken. Födelseuppgifter och foton, vigsel- och skilsmässouppgifter, dödsannonser och dödsrunor publiceras såväl i tryck som sökbart på nätet för nutid såväl som dåtid. Detta sker väl lagligt, eller? Folk lägger dessutom ut sig själva och andra i alla möjliga sökbara former på nätet. Hur många har fällts? Är det lagligt eller inte?

Hur det blir i framtiden återstår att se, men nog finns det olika krafter som drar åt olika håll, inte alls begränsat till släktforskarvärlden, såväl i Sverige, som i EU, som i världen, när det gäller fri information kontra säkerhet, trygghet och hänsyn till individuell integritet. Men det är väl politiker och jurister bättre på att lösa kanske.

----------

Min andra synpunkt om skillnad i olika medier, bemöts med att det är lättillgängligheten som avgör att internet ska ha andra regler än övriga media. Det blir genast problematiskt också, även om jag förstår synpunkten att det skulle minska eventuella skador om det var mer svårtillgängligt.  

Men problemet är att all publicering strävar efter spridning och bör då bedömas efter samma regler kring innehållet, oavsett av hur många som läser det, eller kan läsa det! Antingen bör det vara okej att skriva om levande personer i tryck OCH på nätet, under etiskt och juridiskt ansvar förstås, eller också bör det inte vara det alls!  

------

Det bästa är som sagt att visa hänsyn och ha samtycke, såväl lagligt som etiskt, såväl digitalt som i tryck!  

Vad som sen är lagligt är inte lika solklart som min svärmors trädgård, för då skulle de som bryter emot lagarna och reglerna vara minst lika svettiga som jag efter skyffling och krattning och rosenbeskärning och de verkar de inte vara!  

PS. Hur var det egentligen med Aftonbladetartikeln? Du påstod att jag spred felaktig information, men vad är det egentligen för skillnad på att sprida porrbilder på en hemsida (som det påstods) och en porrsajt? Sajt kan väl avse själva sidan också? Inte bara de som administrerar den, eller?

I den första artikeln framstår det som mannen lagt ut sina bilder sedan 2007 på nätet och vägrat att ta bort dem sedan dess. Det var väl inte felaktig information av mig då? Vad var felaktigt?

Du som verkar skärpt vet möjligvis inte vad som kan ha gjort att min e-postavisering har lagt av? Liiite irriterande!  DS.

(Meddelandet ändrat av simson 2009-07-23 00:11)