NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 22 juli, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 22 juli, 2009
Skrivet av: Lena Frid skrivet 2009-07-21, 14:58
Många människor kan tidvis ha fullt legitima skäl att inte vilja visa upp sig och sin släkt. Jag lägger inte ut förnamn och efternamn på nu levande personer på internet utan att de vet om det. Inga aktuella bilder utan deras godkännande, möjligen en gammal bild på personen som barn. Skriver inte heller deras födelsedata, men det brukar någon av deras närmare släktingar glatt lägga till.  
 
Dessutom anger jag som regel inga källor i släktträd på internet. Detta för att förhindra att någon exporterar ett träd som en GEDCOM-fil, gör en prydlig utskrift och säljer det dyrt som egen forskning till en icke svenskspråkig ättling till Andrew Nelson, född omkring 1850, troligen i Sverige. Utan källangivelser bör uppgifterna inte vara säljbara. Om en egen släkting vill ha fullständiga data sänder jag dem som GEDCOM eller utskrift.
 
Ja, det finns gott om folk som plagierar och bygger stora träd av andras uppgifter utan att själva kontrollera; några av dem anger dock helt korrekt den ursprungliga forskarens namn. Felaktiga uppgifter sprids vidare även här på Anbytarforum. Diskussioner med sådana släktforskare blir tämligen meningslösa. Man får svar av typen Jag har uppgiften från släktforskaren NN, men om du har underlag för en annan uppgift, tala då om källan så ska jag ändra och ange ditt namn. Utbyte av forskningserfarenheter??
 
Uppgifter från DISBYT kan vara bra som forskningstips, liksom träffar på internet, men inte får de komma in i mitt träd utan att jag själv sett efter att de är korrekta och bekräftat att de avser rätt person. Tryckta källor är ett problem. Deras kvalitet är svårbedömd och deras källor är inte alltid tillgängliga för mig. Där får jag nöja mig med en hänvisning till bok och författare.