NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 22 juli, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 22 juli, 2009
Skrivet av: Lotta Nordin skrivet 2009-07-21, 11:46
Olle, visst fick du en länk av mig. I mitt inlägg ovan 20/7 12:53 finns en länk till Datainspektionens hemsida. Från den sidan kan man mycket enkelt, via en tydlig länk, hitta mer om PuL och även lagtexten. Där finns även exempel och mängder med förklaringar på olika frågor rörande PuL.
Det jag skrev var inte heller enbart mina egna åsikter, utan vad som står på Datainspektionens hemsida med ett par direkta citat.
 
Datainspektionen skrev, bland annat, i sitt beslut angående personuppgifters publicering i Anbytarforum följande:
Grundläggande krav
Personuppgiftslagen är tillämplig på behandling av personuppgifter.
Personuppgifter är enligt definitionen i lagen all slags information som direkt
eller indirekt
kan hänföras till en person som är i livet. Som regel gäller således
inte personuppgiftslagen för uppgifter om avlidna personer. I vissa fall kan
dock uppgifter om en avliden person direkt eller indirekt härledas till någon nu
levande. Då blir personuppgiftslagen tillämplig på hanteringen av de
uppgifterna.
Enligt de grundläggande kraven i 9 § personuppgiftslagen ska personuppgifter
alltid behandlas på ett korrekt sätt och i enlighet med god sed. Uppgifterna får
bara samlas in för särskilda, uttryckligt angivna och berättigade ändamål och
får inte behandlas för något ändamål som är oförenligt med det för vilket
uppgifterna samlades in. Vidare får inte fler personuppgifter behandlas än vad
som är nödvändigt med hänsyn till ändamålet med behandlingen och
uppgifterna får inte bevaras under en längre tid än vad som är nödvändigt med
hänsyn till ändamålen med behandlingen.”
 
Datainspektionen skriver på sin sida om ”Publicering på internet”:
Samtycke
Om den registrerade - den som personuppgifterna avser - har lämnat sitt samtycke, är det tillåtet att publicera uppgifterna på Internet. Det är viktigt att komma ihåg att den registrerade ska ha fått sådan information att han eller hon kan bedöma för- och nackdelar med publiceringen.” (min understrykning)
 
På samma sida står även:
Strukturerade eller ostrukturerade uppgifter?
Vilka regler i personuppgiftslagen som gäller beror på hur personuppgifterna som publiceras på webbplatsen är strukturerade. Om personuppgifterna lagras i en databas eller annan typ av register anses uppgifterna vara strukturerade. Om personuppgifterna återfinns i löpande text på webbsidan anses uppgifterna däremot vara ostrukturerade. För strukturerad personuppgiftsbehandling gäller betydligt fler regler än för ostrukturerad.”
och:
”När personuppgifter är ordnade i register eller databaser eller på annat sätt så att man enkelt kan söka fram eller sammanställa dem är huvudregeln att hela personuppgiftslagen ska tillämpas.”
 
Och så ett självklart påpekande, det är svensk lag som gäller i Sverige - inte dansk lag. Att man inte ”hittar” något eller inte ”förstår” en lag, innebär inte heller att man vid en eventuell process slipper undan.  
 
Som Eva skrev, ”släktforskning är inte i sig ett högre syfte som gör allt OK att göra”, även om man ibland kan tro att en del släktforskare har fått för sig det. Jag hade t. ex. min morfars släkt utlagd på internet tidigare. Den ”stals” rakt av av en person som sedan la ut allt på sin egen hemsida, utan att nämna vem som tagit fram uppgifterna eller var han hämtat dom. Dessutom skrev den personen på sin hemsida att man inte fick ta några uppgifter därifrån utan att fråga honom först. Snacka om dubbelmoral!