NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 22 juli, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 22 juli, 2009
Skrivet av: Olle Lundstedt skrivet 2009-07-20, 21:23
OK, jag har försökt vara försiktig med bilder, men måste kanske ta kontakt med den släkting som på Facebook lagt ut bilder både på sig själv, frun och barnen. Jag tänkte att då vill han väl väldigt gärna vara med på sitt släktträd.  
 
Anders, tror du det räcker att jag hänvisar till att fotot är från hans konto på Facebook?
Jag menar, eftersom det är fritt citera en skriven text, bara man redovisar vem som är författaren, kanske det är samma beträffande bilder?? Åtminstone så förstod jag in tidigare diskussion om upphovsrätt.
 
Men Lotta, jag fick inga länkar av dig. Istället bara veta vad du själv tycker. Vilket jag i och för sig respekterar, därför tar jag bort dem som inte vill vara med i mitt släktträd. Men frågan var om det står lagen.
 
Eftersom jag inte hittat någon lämplig text i PUL, skriver jag så här på min hemsida:  
Beträffande information om personer på Internet har danska Datilsynet skrivit så här:  
Det er dog Datatilsynets opfattelse, at eksempelvis et familietræ med ganske ufølsomme (banale) oplysninger såsom navne, fødsels og dødsår kan offentliggøres på Internettet uden samtykke.
Då detta överensstämmer med andan i svenska PUL, som jag förstått det, publicerar jag på nu levande personer endast namn och födelseår.
 
Ännu har ingen visat mig att jag har fel i mitt antagande. Jag har bara mött en kompakt tystnad när jag frågat.