NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 22 juli, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 22 juli, 2009
Skrivet av: Olle Lundstedt skrivet 2009-07-18, 23:39
angående just att lägga ut på nätet .... verkar som det alltid finns två åsikter vad som gäller.Det är just det som är problemet. Åsikter. De som är emot att lägga ut släktträd på nätet har ännu inte visat mig VAR i PUL det står att man inte får.
 
att det råder tveksamheter angående kort var nytt för mig.
För ca ett par år sedan hade någon tidning en artikel om bilder från en skolklass, seminarium eller likanande. Då tyckte Datainspektionen att sådan bilder får man inte publicera, medan danska datatillsynet tyckte att det var väl OK.  
Hoppas jag minns rätt.
Det har i all fall gjort att jag surfat en del, och finner då att ett antal kommuner kräver målsmans tillstånd innan skolbarnets bild få läggas i klass/skolboken på internet. Om barnet har nått en viss ålder, kanske 12-14, då krävs också barnets tillstånd.
 
För att slippa strul, har jag på min hemsida en lägsta gräns på arton år, samt att jag kräver tillstånd om individen är i livet. Nåja, jag har några bilder som folk lagt ut på Facebook, och då antar jag att de också mycket gärna är med på min hemsida.
 
Patrik, för din info. Under de här två åren jag haft släktträdet på internet, är det bara två som bett mig ta bort dem. Det ena fallet handlade helt enkelt om att personen inte ville figurera som syskon till en som levde sambo med en avlägsen släkting till mig. Jag tror inte vi andra är riktigt fina nog.  
 
Men det finns inget tvång att ta bort information om släktingar. Datainspektionen hade för några månader sedan en text där det beskrevs hur tillvägagångssättet är om någon vill ha bort information. Jag fattade det att Datainspektion endast kan be hemsidans ansvarige att ta bort information. Underförstått, om hemsidans ägare vägrar, måste den missnöjde individen själv processa med hemsidans ägare. Nu hittar jag inte texten. Kan var borttagen eftersom den beskrev att Datainspektionen inte har någon makt i sådant här trivialt ärende som en databas med icke känslig information om släktingar. Detta är i all fall mina tolkningar. Och jag faktiskt inte sett att någon som skriver att jag har fel.  
Ändå fortsätter en del individer, och föreningar, skriva att det är förbjudet lägga ut information om folk som är i livet. En förening kan ta ett beslut som gäller dem själv. I t ex DISBYT tas inte levande personer med, men det innebär inte att du på din egen hemsida måste följa deras åsikt.