NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 13 mars, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 13 mars, 2010
Skrivet av: Jonas Magnusson skrivet 2009-05-08, 17:13
Hej,
 
Jag har laddat ned betaversionen och installerat den för att se vad det handlar om. Min historia när det gäller program för registrering av min forskning är att jag började använda Family Tree Maker 2005 för att jag genast förstod hur det fungerade, ett mycket intuitivt program. Jag har nu avancerat så mycket i det jag forskar i så jag tycker inte att den version av FTM jag använder räcker till och vill därför uppgradera. Jag har nog bestämt mig för Disgen, ett program jag tyckte var ganska komplicerat när jag började testa, men har nog kommit in i det hela nu. Jag kan inte säga att jag spenderade mycket tid med att titta i TsarAnor, då jag tyckte det var allt annat än intuitivt.
 
Några småbuggar sprang jag dock på när jag gjorde min korta sejour. Jag importerade en GEDCOM-fil och markerade en person som PB. När jag väljer att visa en antavla kommer en ruta upp och meddelar om ett Owerflow. En annan sak jag störde mig på var att de fönster som öppnas från huvudfönstret, t ex antavla eller familjeträd dras upp till skärmstorlek och är inte justerbara?
 
En annan sak jag reflekterade över är att i TsarAnor kan man göra ca 20 inställningar??? I FTM och Disgen så är det säkert frågan om hundratals och det tycker jag tyder på att det här TsarAnor mer kan ses som ett mindre hobbyprojekt.
 
Sen så har jag efter diskussion med mer erfarna forskare förstått att kontinuitet är önskvärt. Att behöva byta släktforskarprogram är något som kan leda till frossa. TsarAnor är enligt programmet utvecklat av TSAR Ekonomisystem AB vilket enligt Ratsit är ett tremannabolag som omsätter ca 500Ksek och som sysslar med konsultverksamhet inom administration och data samt utveckla och sälja dataprogram och den utrustning dataprogrammen kräver jämte därmed förenlig verksamhet. Du, Uno, verkar vara den som är mest engagerad i detta projekt, men du har varit pensionär ett tag och jag undrar vad som händer när du inte kan fortsätta? Har TSAR Ekonomisystem AB för avsikt att ta på sig support och vidareutvecling av detta program framöver?
 
Jag tycker inte att detta program verkar vara den säkra häst som jag skulle satsa på.
 
Mvh
 
Jonas Magnusson