NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 12 oktober, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 12 oktober, 2009
Skrivet av: Ove Tegnér skrivet 2009-10-10, 23:41
Hej Hans
Jätteroligt att det finns några stycken som håller på med TNG.
 
Eftersom ditt inlägg berör det jag snackat om här ovan och att jag just nu för tilfället jobbar 24h med släktforskningen så kan jag tala om det som hänt de sista 36 timmarna (Kålle redig som aldrig sover skryter igen )
Jag har varit i kontakt med Henrik Dannberg (MinSläkt). Han har mycket kunder, nya kunder och fullt upp med supporten. Hans kommentar Ove du anar inte vad folk tror om hur deras datorer fungerar, gör att man förstår hur det ligger till med extra tid.
Han vill nog utveckla MinSläkt men supporten och alla kunderna tar den extra tid som finns tillhands. Hans mål är och har alltid varit att tillhandahålla ett lättförståeligt program utan tekniska val. Man skall bara bekymra sig om själva släktforskningen. Jag kan bara hålla med. Han har ju lyckats. Ett snyggare och mer lätthanterligt program känner då jag inte till.
 
Han är ändå mycket väl medveten om de ID problemen som vi avancerade användare vill ha kontroll på. Under överskådlig tid blir det dock ingen ändring på det.
 
Så, jag har, trots att jag är väldigt försiktig och obenägen att prova nytt när det gamla fungerar, bytt registreingsprogram till Legacy7. Fult som f*n är det. Jag är heller inte alls nöjd med att det finns mindre snabbval med tangenter, man måste klicka med musen hela tiden, och andra egenheter som jag inte vill dra här men .. men ...
Legacy7 (Deluxe) har ändå intim, fungerande, koppling med TNG och dessutom en mycket fin kart-funktion. Det tar hand om gedcomfiler från MinSläkt på ett bra sätt och efter en konvertering och geocode pyssel (kartorna som ännu inte är färdiga hos mig) så är det bara att ladda upp till TNG och det blir glädje och välsignelse för alla   Dessutom ändrar Legacy aldrig på ID numren i gedcomfilen, om du inte ber om det.
 
Jag upptäckte två problem vid import från MinSläkts Gedcom till Legacy7:
1.Noteringar om platser tas inte med. Du får en logg på det.
2. Anteckningar om foton kommer inte med som bildbeskrivning på de slumpvis valda bilderna på TNG's första sida. Då väljs filnamnet, som ju inte alltid är så beskrivande. I Legacy flyttar jag bara anteckningarna till Rubriken som finns där. efter den nya importen får man då ev. ta bort/ändra anteckningen i TNG för de foton det berör, så det inte blir dubbelt med uppgifter.
För övrigt har jag alltså kastat mig ut i evigheten och använder numera Legacy7 som master programvara på datorn och TNG på nätet för publicering.
 
Angående nästa problem i TNG, som är stort problem enligt min mening. Att upphovsmakaren tycker att makar är makar, de beräknar vi inget släktskap för.
 
Darrin är förresten fantastisk att svara på mail. Jag försöker kolla vad klockan är när han svarar men han verkar var uppe nästan dygnet runt han också. Hoppas han inte går i väggen utan kan välsigna oss med fler bra uppdateringar i framtiden.
 
Jo, angående släktskapet så fick jag honom tillslut att försöka ta hänsyn till mina önskemål om att man inte är släkt för att man är gift utan det kan vara intressant för två makar att kontrollera om de är släkt.
Kanske förstod han bättre när jag sade att där jag bor är det vanligt att man är släkt med den man är gift med i 5'e till 15'e led och att det är jag som spelar banjo i filmen Den sista färden (Deliverance)  
 
Jag jobbar alltså nu på det viset att jag har min master databas i Legacy och laddar upp ändringarna till TNG. Eftersom Legacy inte ändrar de tilldelade RIN eller ID numren så funkar alla länkar till bilder och dokument som tidigare.
Den där skira fullkomligheten man söker ... det finns en känsla av den igen.  
 
Det var väldigt vad du skriver Ove ?:
Ja, jag vet då f*n inte vad som tagit åt mig. För en dryg vecka sedan, om någon hade frågat mig om jag hade kunnat tänka mig det jobb jag nu gjort, så hade det blivit blankt nej. Jag förvånas över mig själv. Det är väl spännande att nyfikenheten besegrar ålderdomen och bekvämligheten vid den höga åldern av 47 år!
 
mvh // Ove