NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 12 oktober, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 12 oktober, 2009
Skrivet av: Hans Rosenlund skrivet 2009-10-10, 19:44
Hej alla!
 
Det var ett tag sedan jag var inne i denna diskussion...
 
När det gäller MinSläkt och fasta ID-nummer har jag för länge sedan försökt få Henrik Dannberg att lägga in detta som en möjlighet, men utan respons. Tyvärr verkar det som MinSläkt inte längre utvecklas, bara underhålls! Ove, du verkar inte heller ha något större hopp. Jag har länge umgåtts med tanken att överge MiS men har inte hittat något bra alternativ.
 
När jag uppdaterar TNG kör jag alltid Ersätt all befintlig data i GEDCOM-importen och dessutom kryssar jag  alltid Importera media om sådant finns! När importen är klar måste man gå in på Media  och där välja fliken Frimärksbilder  överst. Här genererar jag Frimärksbilderna och Standardfotona igen (båda för säkerhets skull). Därefter brukar allt vara rätt! Kartor, gravar mm har jag inte arbetat med, men skulle tro att det är betydligt knivigare att få rätt på det.
 
Vad gäller släktskapsberäkningen i TNG är det väl egentligen en 'relationsberäkning' (eng. relationship). Eftersom det är jag som översätter programmet till svenska tar jag villigt på mig skulden för detta. Jag hade inte uppmärksammat att även ingifta var med i relationerna. Jag ska få detta ändrat till nästa uppdatering och föreslår att det kallas Relation. Vad tycker ni? Övriga fel/oklarheter får ni gärna rapportera direkt till mig via mail så ska jag fixa dessa.