NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 12 oktober, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 12 oktober, 2009
Skrivet av: Olle Lundstedt skrivet 2009-10-08, 21:12
Det var ju roligt att Ove fick igång sitt TNG. Det är inte ett program som installerar sig själv.
 
Beträffande att registrera nya individer, kom jag ganska snart fram till att göra det i TNG var inte precis var något som föll mig i smaken.  
Efter att provat olika program, kom jag fram till att Legacy var det som föll mig mest i smaken. Trots deras, i mitt tycke, tråkiga lay-out. Dessutom visade en enkät på TNG-forum att det mest populära programmet som grunddatabas var just Legacy. Det gäller att vänja sig. Det är inte riktigt så snyggt som Min släkt, men har fler nyttiga funktioner.  
 
Jag kan bekräfta att Legacy inte ändrar på individnummerna, med mindre man beordrar programmet att omnumrera. Vid uppdateringar importerar man till TNG endast tilläggen till databasen.  
 
Beträffande Gendex-filen gör jag så här. När jag genererat filen, loggar jag dels in till TNG Network och importerar den nya filen där, dels sänder jag ett mejl till Anders om att det ligger en ny gendex-fil på min hemsida.
 
När det gäller det här med helöppen, halvöppen eller helstängd databas, har detta diskuterats tidigare på Rötters forum. Jag har min databas helt öppen för alla. Inkluderande småbarn (utan foton). Hittills har det endast varit två personer som begärt att bli borttagna, medan det däremot har varit många, många som önskat komma med i min databas. Dom sänder mig också foton. Som jag ser det sprider jag glädje till en massa personer, medan de databaser där man inte kommer åt något undrar varför man lägger upp det på Internet. OM det nu är så hemligt, varför då inte fundera på osäkerheten med att ha något liggande på en server.