NULL Skriv ut sidan - The Next Generation

Anbytarforum

Titel: The Next Generation
Skrivet av: Olle Lundstedt skrivet 2012-08-03, 15:23
På forumet för TNG ser jag då och då att man har problem med de speciella tecknen i Europas olika språk, t ex Å, ø, ñ, Ç, ê, ?. För några år sedan hade jag en skriftväxling med Darrin om saken, och sedan dess har han haft en expert som gått igenom TNG när det gäller hanteringen av de olika teckenuppsättningarna. Numera stöder TNG UTF-8 fullt ut.
 
Men det gäller att man ställer in UTF-8 på alla ställena. Jag känner till följande:
 
- På servern ska databasen MySQL vara inställd på UTF-8. På min server står det dessutom under MySQL connection collation: UTF8_general_ci.
 
- I TNG under Installation >> Konfigurering >> Allmänna inställningar  
ska det vid: Mappen där språkfilerna lagras: stå Swedish-UTF8
Vid Teckenuppsättning: ska det stå UTF-8
 
- Glöm inte ladda upp subfoldrarna UTF under de tre fonterna Courier, Helvetica Times, annars fungerar inte utskriften av PDF-dokument. Detta är nog ett misstag, varför jag kommer att föreslå Darrin inkludera dessa filer i standardprogrammet. Nu finns filerna under “TNG Extras”
 
- Vid export av gedcom-filen från det program på PC:n som används som master-databas, måsta man se till att exporten sker i UTF-8. Om inte programmet klara av det, byt program!
 
Jag provade aldrig att ändra, eftersom jag kände det var dags att göra en helt ny installation, och då gör installationsprogrammet rätt inställningar. Utom det att PDF-texterna saknades.