NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 02 oktober, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 02 oktober, 2009
Skrivet av: Ove Tegnér skrivet 2009-10-01, 11:32
Jag har nu skummat lite om TNG och måste säga att det är ju fantastiskt fint. Många snygga möjligheter som inte finns i andra släktträd på nätet. En finess, visa släktskap, har jag saknat på webben. Nu verkar det tyvärr som om TNG inte fixar att visa alla släktskapen utan det kan bli vad som helst. Jag menar om man har anförluster i omgångar bakåt så får man ju många olika släktskap. Detta fixar t.ex. MinSläkt suveränt när man jobbar med sin databas på datorn men alltså inte på html sidorna.
 
Hela TNG konceptet är ju dock ett nytt sätt att jobba på. Det du säger Jan, att fortsätta jobba i MinSläkt fungerar väl inget vidare om du vill göra uppdateringar i TNG på hemsidan. Dubbelarbete.
 
Man får helt enkelt konvertera till TNG och sedan köra där för att det skall vara någon finess. Det är jag lite rädd för. Jag testade TNG demon lite och...
1. Gedcom exporterna hade en hel del fel vilket gör mig rädd att konvertera till TNG. Det går aldrig att byta till något annat program i framtiden utan att göra omfattande handpåläggning på gedcomexporten.
2. Man måste alltid ha tillgång till internet och servern där databasen ligger? Eller kan man jobba med någon lokal server och sedan ladda upp databasen och vad som behövs varje gång man gör en uppdatering?
 
En fråga till: Har ni någon fil för svenska man kan få bli vid om man vill prova?
 
mvh // Ove