NULL Skriv ut sidan - Släktforskningsprogram för MAC

Anbytarforum

Titel: Släktforskningsprogram för MAC
Skrivet av: Tomas Risbecker skrivet 2014-12-22, 14:22
Det här med släktforskningsprogram ger anledning till många frågor. Jag började med DIS-programmet på den tiden det inte ens var Windowsbaserat.Min då 12 årige son förklarade att det var medeltiden...Har inte prövat dagens versioner. Så blev det Family Tree Maker, som snart kändes ålderdomligt. Jag tycker heller inte om systemet att det nästan är gratis, när man startar och sedan fylls det på med nya versioner, som egentligen inte ger så många nya fördelar, men kostar mer varje gång.Och så bytte jag till MAC och då fanns bara Reunion till hands. Detta program verkar inte vara skapat av en sann släkthistoriker. Några möjligheter att lägga till kompletterande bilder i brödtexten t.ex. finns inte och personbilderna ramlar ibalnd ur av egen kraft.Mitt omfattande index krånglar dessutom ständigt.Det känns helt enkelt inte fullt användarvänligt,tycker jag. Det ger inte utrymme för egna variationer på något sätt. Man kan inte fritt använda alla olika fonter i programmet heller, vilket är del av kritiken. Har man heraldiska vapen i anorna vill man gärna lägga in dem på respektive person, men det går inte på något acceptabelt sätt. Att bläddra fram bilden,när den är aktuellt, är inte acceptabelt. Så har det kommit ett MAC program från FTM och det tycks inte lösa några av mina önskemål, svarar Ancestry, när jag frågar dem. Vem har erfarenhet av ett tyskt MAC-program, som lär vara ok? Gramps kanske är lösningen om de justerar och hanterar alfabetets sista vokaler, men det börjar säkert snabbt att börja kosta.Nåja, skaparna skall självfallet ha betalt för sina verk.Synpunkter på MAC-program emottsges gärna.Jag avslutar naturligtvis med önskan om ett Gott Nytt Forskarår - för min del kanske med en
 ny programvara!