NULL Skriv ut sidan - Program med bäst GEDCOM stöd?

Anbytarforum

Titel: Program med bäst GEDCOM stöd?
Skrivet av: Timmy Brolin skrivet 2004-10-04, 21:20
Jag har tittat runt lite på olika släktforskningsprogram, och vad jag kan se så har de flesta undermåligt GEDCOM stöd. Använder GenoPro för tillfället (ca500 personer än så länge), men det har långt ifrån bra GEDCOM stöd.
 
Som jag ser det sysslar man som släktforskare med insamling, strukturering, och lagring av data. Det allra mest väsentliga bör alltså vara att man lagrar sin data på ett så kompatibelt och framtidssäkert sätt som möjligt.
 
Nya bättre program skrivs och gamla läggs ner, så kommer det alltid att vara. Därför är det viktigaste att ens data är lagrade i ett så kompatibelt format som möjligt. Ett super-program är värdelöst om ens data går förlorad när programmet läggs ner. (Som många företag och myndigheter har fått erfara... Det finns numera mängder med arkiverad data på företag och myndigheter lagrade i format som ingen längre vet hur man läser eftersom formaten varit proprietära och programmen lagts ner för länge sedan)
 
Så min fråga är, vilket släktforskningsprogram (med grafiskt interface) har bäst stöd för GEDCOM?
Specifikt så vill jag att saker som ort, datum och källhänvisningar ska kopplas till varje händelse (födsel, vigsel, flytt, död, osv..)
Men ju bättre GEDCOM stöd desto bättre.