NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 april, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 april, 2008
Skrivet av: Olle Lundstedt skrivet 2008-04-07, 23:53
[color=119911]Kontentan av detta: allt, som producerats av alla släktforskare och alla föreningar ska ut på Pirate bay, fildelning är tydligen OK för många.  
Hittar du någon trevlig CD därute i cyberrymden med några hundratusen individer från dina hemsocknar, ja, då tar du genast och laddar hem, i morgon lägger du ut lämpliga delar på din lilla hemsida, slår dig för bröstet: Detta har JAG gjort!  
Otroligt.[/color]
 
Otroligt, visst så är det.  
Men det är lite fel att prata om fildelning, eftersom det ordet i dagligt tal förknippas med att gratis publicera upphovsrättsskyddade verk som film, böcker, musik.
 
När det gäller sammanställning av personuppgifter i släktträd, som namn, födelseår och dödsår så är det helt fritt att publicera sådant. Och inte kan du hävda något upphovsrätt. Det är fritt fram att kopiera andra hemsidor bäst du vill. Och det finns siter med mer än hundra tusen individer efter vad jag läst. I Danmark finns det några med ca 50000. Fritt att kopiera! Om du ids.
 
Däremot måste man hålla koll på så att man inte bryter mot PUL, för då kan man riskera bli stämd. Om detta står det skrivet på många ställen, inte minst här på anbytarforum.
 
Läs detta nedanstående danska mening. Jag har inte hittat något så klart uttryckt om PUL, men eftersom båda länderna följer EU överenskommelser, skiljer sig nog inte tolkningen nämnvärt:
Det er dog Datatilsynets opfattelse, at eksempelvis et familietræ med ganske ufølsomme (banale) oplysninger såsom navne, fødsels og dødsår kan offentliggøres på Internettet uden samtykke.
 
Titta på min hemsida http://gultarpgen.se/ så får du länkar till många släktdatabaser i Skandinavien med totalt över 200 000 namn. Fritt att kopiera! Eller kan du titta på TNG-länken som går till en databas med 6,481,457 namn i 505 databaser.