NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 april, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 april, 2008
Skrivet av: Stig-Lennart Johansson skrivet 2008-04-07, 22:49
Nä, du Olle: sökprogrammet FamilyFinder är gratis: du betalar (om)
för nyttjanderätten en viss tid av deras databas med skannade kyrksidor.
 
Jag tror inte problemet kommer ett enda steg närmare korrekt hantering genom
ditt försök att upprätta något slags vattentätt skott mellan etik och juridik: snarare är det
väl två sidor av samma sak - fastän etiken betonar kanske frivilligheten, juridiken straffsatserna ?
 
Vem har hävdat att han äger informationen som sådan (utom möjligen du):  dock 'information' som är bearbetad
(läst från dombok t.ex., tolkad/begripen, inmatad i ett släktprogram, publicerad på hemsida och sålunda tillhandahållen
för allmänheten med önskan om att Copyright respekteras/piratspridning utan källangivelse undanbedes) är banne mig
inte fri att publicera på det sätt du vill göra gällande.
 
Och i detta avseende är Internet artskilt från tidigare sorters dokument i och med att det så enkelt
låter sig kopieras och så svårkontrollerbart vidarespridas vare sig spridning sker korrekt eller inte.
 
Enklaste tumregeln är måhända att utgå från vem som gjort jobbet: är det du, så ditt fritt - annars inte!!
 
Och egentligen är det ett hån att hänvisa till : Kontrollera alltid källan - när det just är den som saknas
(ingen här tror väl att det utförs särskilt noggrann kontroll då det kan ta timmar bara att få fram källan?)
 
Det känns emellertid betryggande med Anders besked om övervägd aktiv avanmälan till ScanGen.
 
Och med påminnande om tidigare länken, så tror jag mig ha sagt det som behöver sägas.
Varma Hälsningar /StigLennart