NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 april, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 april, 2008
Skrivet av: Olle Lundstedt skrivet 2008-04-07, 21:22
Genline m fl distribuerar en offentlig handling, och alla lägger ut sin släkt på internet baserad på det som man fått fram ur Genline, SVAR, Tjörnforskarna, Öckerööarna, etc etc.  
 
Så visst delar du ut information från Genline. Men Genline vet säkert om det, för de kan aldrig bevisa om du som användare har hämtat informationen i Utah, på DDSS, Landsarkivet, Svenssons, etc, etc.
 
Nu har Genline beslutat ta betalt för att dela med sig av informationen de har, och en del av oss är beredda att betala för det, för att slippa gå till landsarkivet. Andra som Tjörn och Öckerö lägger ut informationen gratis.  
 
Ja, all släktforskning är med det resonemanget fildelbart. Ägaren till ursprungsinformationen är det allmänna, stat, kyrka.
 
Om man inte vill dela med sig av det man funnit ut, ja då ska man hålla sig borta från tidningar, internet, böcker, mm. För det är inte en enskild individ som äger information, den är hämtat från offentlig handling och individen presenterar den på ett visst sätt.  
 
Sättet att presentera på kan man kanske hävda ägandeskap till, vilket Genline gör genom att betalt för sitt sökprogram. Jag har inte sett att de hävdar att de är ägare till informationen som sådan. Tvärtom, skriver de visst att de hämtat den från mormonerna. Eller om det är SVAR som skriver det.
 
Om nu Jens har kopierat rakt av den texten du hänvisar till, tycker jag att han rent moraliskt borde hänvisa till källan. Jag gör det i regel, men det kan knappast vara en skyldighet.  
 
I den här diskussionen kanske man skall skilja på etik och och juridik.
MVH