NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 april, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 april, 2008
Skrivet av: Olle Lundstedt skrivet 2008-04-07, 18:53
Jag tycker fortfarande att frågan om upphovsrätt inte hör ett dugg hemma på en sida som ska handla om program för hemsida. Men tycker moderatorn att det OK, så fortsätter vi.
 
Stig-Lennarts hänvisning ovan handlar om upphovsrätt.
Det som fått Sven-Erik att gå i taket handlar tydligen om att han överfört offentlig handling till digital form. Men vad i all världen har det med upphovsrätt att göra? Jag är inte jurist, men det verkar orimligt att tolka en domstolshandling som ett litterärt verk med upphovsrättigheter.
 
Det skulle vara intressant att får höra från en jurist huruvida offentlig information som har överförts till annat media, kan säkras med Copyright.  
 
För övrigt läste jag en diskussion på danska DIS, där en som Sven-Erik ondgjorde sig över spridandet av information. Hon fick nog klart för sig, att har man lagt ut något på internet, så är det offentligt.  
Om jag fattade rätt är det fritt fram att publicera vad som helst på internet, under förutsättning att vid material med upphovsrätt skall författaren nämnas i samband med citatet. Men det kan alltså inte gälla Sven-Eriks information?!