NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 april, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 april, 2008
Skrivet av: Stig-Lennart Johansson skrivet 2008-04-07, 17:33
Någon tyckte tidigare att denna tråd inte hörde hemma här - jag är av motsatt uppfattning:
program för att publicera forskning på Internet (liksom sökmotor inte bara för att söka utan underlätta
publicering av funnen forskning), ställer den juridiska sidan av saken på sin spets. I pricip allt sådant material har en
upphovsrättsinnehavare: om denne icke uttryckligen avstått ifrån sin rätt, får det 'funna' icke heller lämna byrålådan!
 
Fynd får citeras (i berörd del; men ej därutöver för att försköna eget material) - vilket torde innebära att källan måste anges?
(annars framgår ju inte vem som är upphovet utan publiceraren tros så falskeligen vara det). Och den som då luras därav,
kan i sin tur komma att 'ge bort' detta orättmätigt funna och princip fungera som en omedveten fildelare!!!
 
Därför ett hårt bud: finns ej rimlig källhänvisning, bör jag utgå ifrån, att sådant hittegods kan jag rimligen icke ge bort/återpublicera!!!!
 
Anders: eftersom din suveräna sökmotor förutsätter aktiv anmälan, torde den även kunna motta aktiv avanmälan?
(hur detta skulle kunna hanteras, vill jag dock inte gå in på här - utom i så måtto att det naturligtvis inte kan bli frågan om
detaljgranskning utan snarare då typ att motanmäld forskare får stå på väntelista tills klagomålet kan visas åtgärdat...)
 
En länk att begrunda: www.resurs.folkbildning.net/page/236/upphovsrattitjuridik.htm
 
Varma Hälsningar /StigLennart
PS Thomas: kolla min Profil och säg se'n att jag inte är hjälpsam