NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 07 april, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 07 april, 2008
Skrivet av: Anders Berg skrivet 2008-04-07, 15:14
Jag tror man får ta lite av det dåliga för att också få det goda. Jag är själv en stor vän av källkritik och försöker alltid verka för det i olika sammanhang (t ex i diskussioner på Anbytarforum genom åren), men när det gäller vad man söker fram på internet (eller hittar i Disbyt som har samma problem) så är det inte praktiskt möjligt att selektera bort enskilda uppgifter som kan dyka upp vid en sökning. Det skulle innebära att jag själv måste forska om varje individ för att se vad som är rätt och vad som är fel.  

Även om jag skulle få mail av typen Ta bort de där uppgifterna, de är felaktiga eller det där är kopierat från en annan forskare utan att källan är angiven så kan jag inte bara köpa det utan att själv kontrollera saken. Min mail är alltid öppen, men faktum är så har jag aldrig fått den typen av kommentarer riktade mot hemsidor som är med i Personsökaren. Jag tror att medvetenheten trots allt är ganska stor idag att man får ta uppgifter man hittar på nätet med en viss nypa salt.

Hittar man felaktigheter eller att saker har kopierats rakt av utan källa så är nog rådet framför andra att kontakta hemsidans ägare och förklara vad som är galet, och försöka rätta till det vid källan.