NULL Skriv ut sidan - Presentationsprogrammet (Sveriges kyrkböcker)

Anbytarforum

Titel: Presentationsprogrammet (Sveriges kyrkböcker)
Skrivet av: Anders Ryberg skrivet 2005-06-21, 20:27
Jag ser det som en ren rättvisefråga. Har släktforskarförbundet lagt en massa pengar på ett program jag sedan får utnyttja gratis så känns det inte helt orimligt att de får en gratis CD som tack för hjälpen...
 
Vad det sedan gäller DI står detta mycket intressanta stycke i deras yttrande: Utredningen gör gällande att en arkivmyndighets publicering (på Internet) av uppgifter som är äldre än sjuttio år bör stå i överensstämmelse med personuppgiftslagen, eftersom dessa uppgifter i princip inte är användbara för andra än tillåtna ändamål. Utredningen utgår därvid från att uppgifter som är äldre än sjuttio år rimligen främst är användbara för historiska och vetenskapliga ändamål, t.ex. släktforskning, vilka ändamål står i överensstämmelse med de ändamål för vilka uppgifterna samlades in.
Datainspektionen kan instämma i bedömningen att integritetsintresset för ett sådant äldre material mer eller mindre klingat av.
 
Om man dessutom läser i vilket sammanhang det av Christian citerade stycke står finner man att  
Datainspektionens mening särskilt viktigt att ta fasta på utredningens förslag om att vissa särskilt integritetskänsliga uppgifter, såsom t.ex. uppgifter om hälsa eller adoption, inte ska Internetpubliceras. Detta inte bara med hänsyn till att det kan avse integritetskänsliga uppgifter om personer som är i livet utan också till att uppgifterna, även om de avser en avliden person, indirekt kan ge information om nu levande släktingar till denne, exempelvis sannolik livslängd, ärftliga sjukdomar, disposition för andra sjukdomar eller egenskaper.
Enligt Datainspektionens mening bör med hänsyn härtill begränsningar införas inte bara för utlämnande på Internet utan även vid andra former av utlämnande som ger mottagaren motsvarande möjligheter till sammanställning och bearbetning av ett omfattande material såsom vid utlämnande på CD-rom- och DVD-skivor och liknande. Det bör ankomma på regeringen att förordna om vilka slag av uppgifter som får spridas,
 
Det vill säga, register med känsliga uppgifter om hälsa och adoption för nu levande, vilket jag inte stött på i dessa register. Vad det gtäller uppgifter om vad personer dog av för 85 år sedan, så är dessa inte speciellt användbara för att spåra vilka sjukdomar man kan tänkas drabbas av idag (annat än ålderdomssvaghet, vilket jag tror att de flesta inser att de kan drabbas av om de bara åldras). Detta då generna hunnit blandas om ett par gånger på vägen.
 
Vi har haft en diskussion om hur långt fram vi skall gå med våra register på nätet, och kommit fram till att 1920 är en lagom gräns. Någonstans får man dra den, och då har man lite marginal.