NULL Skriv ut sidan - Presentationsprogrammet (Sveriges kyrkböcker)

Anbytarforum

Titel: Presentationsprogrammet (Sveriges kyrkböcker)
Skrivet av: Christian Andersson skrivet 2005-06-21, 18:48
Jag konstaterar att benämningen på presentationsprogrammet forfarande är Sveriges kyrkböcker!
 
Jag vill fortfarande ha mera information om orsaken till och syftet med det så kallade pliktexemplaret.  
 
Jag är intresserad av hur förbundet kommer att hantera register som innehåller uppgifter om nu levande personer.  
 
Att sådana register kommer att tillverkas verkar högst troligt.  
 
Anders Rydberg skriver så här i ett tidigare inlägg i denna diskussion:
 
Jag har för övrigt inte heller några problem med att ge Förbundet ett ex om jag använder programmet, och mina register finns för övrigt redan på webben. (Och vem som helst får ladda ner dem, däremot så blir jag mycket ilsk om någon lägger ut dem på sin hemsida utan lova, vilket tyvärr hänt med andras register på www.tjsf.org...)
 
Tittar man på denna hemsida finner man följande register:
 
Födda Stenkyrka 1850 - 1920
Födda Klövedal 1688 - 1920
Födda i Valla 1821 - 1920
Födda i Klädesholmen 1795 - 1920
 
Webbmaster Anders Ryberg ser inga problem med att publicera dessa register på nätet och enligt sitt eget resonemang har han inga problem med att ge förbundet ett ex om man nu bestämmer sig för att använda förbundets programvara?
 
Jämför utdrag ur YTTRANDE Dnr 2005-05-10 312-2005 från datainspektionen:
 
Datainspektionens mening bör med hänsyn härtill begränsningar införas inte bara för utlämnande på Internet utan även vid andra former av utlämnande som ger mottagaren motsvarande möjligheter till sammanställning och bearbetning av ett omfattande material såsom vid utlämnande på CD-rom- och DVD-skivor och liknande.
 
Läs gärna hela yttrandet, det innehåller en hel del intressant läsning.
 
Jag anser att förbundet i och med att man tillhandahåller detta program bör göra klart för medlemsföreningarna det olämpliga att publicera register över nu levande personer, oavsett media. Samt att förbundet självt någon gång börjar leva upp till detta.
 
Christian Andersson