NULL Skriv ut sidan - Ål

Anbytarforum

Titel: Ål
Skrivet av: Christian Juliusson skrivet 2013-06-03, 13:41
Hej,
 
Den 29 september 1763 dog min anfader Per Andersson i Forsgärdet, Floda socken (år 1724 gift med Anna Matsdotter därstädes). Av dödboken framgår att han var född år 1701 i Åls socken, och att hans föräldrar hette Anders Ersson och Sara Matsdotter (i husförhörslängderna för Floda socken anges han dock genomgående vara född år 1702).
 
Jag har tyvärr gått fullständigt bet på att finna honom i födelseboken för Åls socken...
 
I husförhörslängden för Åls socken åren 1712-1731 (bild-id: C0014396_00019) fann jag dock i Kilen en Anders Ersson (född år 1662 och död år 1713) med familj - i vilken ingick en son vid namn Per Andersson, född år 1702 (!) och struken med mariginalnoteringen i Floda (!!).
 
Namnet på Anders Erssons hustru är mycket svårläst (hon tycks heta Anna Ersdotter och vara född år 1667, så kanske är Matsdotter fel i Floda dödbok, eller så har Anders Ersson gift om sig?) men i alla händelser så verkar detta ju onekligen vara min Per Andersson!?
 
Jag vore därför oerhört nyfiken på att höra om någon har någon ytterligare information om denna familj i Kilen, deras anor och öden?
 
Av nämnda husförhörslängd att döma bar Anders Ersson tillnamnet Rolig (?), och hade förutom sonen Per även barnen Anders Andersson (född 1699), Britta Andersdotter (född 1697), Sara Andersdotter (född 1704) och Mats Andersson (född 1706). Det verkar som att Anders Andersson tog över hemmanet efter fadern.
 
Alla tips och upplysningar om Anders Ersson (1662-1713) i Kilen och hans familj skulle tas emot med största tacksamhet.
 
Med nyfikna hälsningar,
 
Christian Juliusson