NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-02-14

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-02-14
Skrivet av: Margaretha Berggren skrivet 2003-01-27, 18:59
Stefan Simander!
 
Tack för att Du påpekar mina orimligheter! Angående Karin Olsdotters dop kan jag tyvärr inte kolla vad som är fel. Jag har inga mikrokort från Ål hemma. Jag ser nu att det fanns två Karin Olsdotter. Den första Karin föddes 1701, den 1? eller 4? september: ” 1701 Karin Olof Erssons i Byggningen nata 1?(4?) Sept. Renata XII post Trin. Sponsorer: Erik Olsson i Byggningen med sin hustru, Anders Olsson i Oxberg, Kerstin Christoffersdotter i Tunsta.”
Den andra Karin föds 1702 den 24 Sept. Jag måste ha glömt en I:a på dopsöndagen.  
Den första Karin Olsdotter måste ha dött under året. Tyvärr har jag inga uppgifter på detta.
 
Angående Insiöö Eriks död: Jag vet inte när han dog, var mer intresserad av Karins förste make, när jag forskade på Ål.
 
Det är Karin Persdotter som död 1757. Lars Rasmundsson levde ända till16/2 1799.
Jag vet att det heter (Ål)kilen men har troligen skrivit av prästens stavning ordagrant.
 
Det måste vara Karin Olsdotters farmor, som dör 1717. Karins mamma hette Kerstin Olsdotter, född 1666? och död 1728.(Jag är osäker på dessa uppgifter. De måste kollas!)
 
Jag har en uppgift på att Karin Matsdotter ska ha dött 1742. Tyvärr inget datum eller någon källa. Jag har för mig att det saknas dödböcker någon period. Jag har också uppgift på att hon ska vara från Bjursås. Vet Du var Höjen ligger?
 
Det känns om om jag måste beställa hem mikrokort från Ål igen. Det var väldigt länge sedan jag forskade på Ål. Under mina senare forskningar (i Piteå) har jag lärt mig att man ha väldigt stor nytta av att lägga pussel med dopvittnena.
MVH
Margaretha Berggren