NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 22 april, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 22 april, 2013
Skrivet av: Tommy Petersson skrivet 2012-08-09, 15:02
Har använt MyHeritage Family Tree Builder ett tag nu. Gick mest över till det för att jag ville publicera mitt resultat på Ancestrys webplats (gratis) och Ancestry ville aldrig godkänna GEDCOM-filen från mitt förra program - och importfunktionen inskränker sig till att rapportera det är fel på filen. När jag tog in den i FTB, körde några kontroller med rättningar så tog sedan Ancestry emot resultatet.
 
Men jag hade mycket mer att mata in, vilket jag gjort nu. Och nu vill inte Ancestry kännas vid GEDCOM-filen från det här programmet heller... (dvs något fel har smugit sig in som inte heller det här programmets felkontroller hittar) men jag har även gjort kontroller med Genealogica Grafica.
 
Problemen jag mest märkt med det här programmet, förutom sådant ovan nämnt, är:
 
* Man stödjer fortfarande inte Unicode, trots att man lovat det till version 6. Sedan lovade ma ndet till version 7, som man lovade till första halvåret 2012...
  Utan Unicode får jag inte både svenska och polska tecken att fungera.
* Datumhanteringen är inkonsekvent/felaktig vid export till GEDCOM. Medan ett ungefärligt datum skrivs korrekt ABT 25 AUG 1773 så vänder man på det vid t.ex. datum inom ett omfång och i GEDCOM-filen skrivs BET AUG 25 1773 AND SEP 27 1773. Går inte att hitta i själva programmet eftersom den visar allt korrekt, men Genealogica Grafica hittar det. Turligt nog kan man använda datum som fritext och få in dessa korrekt.