NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-05-12

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-05-12
Skrivet av: Ove Tegnér (Ove) skrivet 2001-10-09, 17:53
Hej Mikael
 
Jag förstår precis vad du är ute efter. MinSläkt klarar inte att registrera eller importera undernivåer/citat till källan, punkt slut. Henrik Dannberg har hittills inte varit intresserad av att jobba med det heller.
Du kanske kan göra som jag har gjort hittills, skriva sidhänvisningen till dina källexempel ovan i noteringarna för händelsen ?
 
Lite fundersam är jag dock när du skriver att du skall upprepa förfarandet ? Din källa ovan, Ö Göinge dombok, 8/1 1675, har du ju tillgänglig via droplisten varje gång du vill ha den på någon händelse. Du sitter väl inte och skriver gedcomfiler manuellt ? Kanske vill du importera en gedcomfil som inte MinSläkt gillar ? Vilket program använder du ? Jag har sysslat en hel del med sådant här så kom igen med all info du har.
 
T.ex. är det fortfarande buggar i Disgen 8 som gör att man inte får in källorna (och inte missa andra notiser) från MinSläkt om man skulle vilja konvertera till Disgen. I Disgen har du annars, numera, undernivåer och en massa godis för källangivelse.
 
Det är synd att inte MinSläkt kan hantera undernivån 3 PAGE t.ex och dessutom exportera gedcom med pekare till källan som då anges i slutet av gedcomfilen. Gedcomfilerna blir ju också mindre då.
 
För övrigt är programmet MinSläkt mycket bra och  man har full kontroll på sin databas som ju är väldigt transparent med katalogfönstret till vänster mm. Jag har varit med och betatestat programmet av och till sedan version 0.6a och gillar det verkligen. Enda smolket är källorna just nu enligt min åsikt.
 
mvh // Ove