NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-05-12

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-05-12
Skrivet av: Mikael Persson skrivet 2001-10-09, 17:34
Hej Anders!
Problemet är i grund och botten att Min Släkt inte följer GEDCOM-standarden. När man då försöker importera en GEDCOM-fil som kommer från ett program som följer standarden, så går det inte alltid så bra. (Jag kan tänka mig att INGET program följer standarden fullt ut, men vissa saker tycker jag är ganska grundläggande.) Jag var i kontakt med Henrik för ganska länge sedan eftersom jag fick en mängd fel och varningar när jag importerade en fil. En stor mängd av dessa härrörde sig till att i filen fanns det med nycklar som heter SURN och GIVN, förutom den som heter NAME. (Dessa betyder SURName (=efternamn) och GIVeN name (=förnamn), respektive.) Jag fick då till svar att dessa nycklar inte ingår i GEDCOM 5.5-standarden. Detta är inte sant, vilket vem som helst kan kolla i dokumentet som specificerar denna standard.
 
I det specifika fallet med källor vill jag kunna göra följande:
Ange namnet på källan (t.ex. dombok, födelsebok, kommunionlängd).
Ange datum och/eller sidnummer där uppgiften förekommer.
(Ange var källan finns.)
(Citera (en del av) texten.)
Enligt Henrik kan man bara ge namn på källan (nyckel TITL). Om man alltså inte vill nöja sig med att bara ange t.ex. Ö Göinge dombok som källa, utan vill specificera lite mer så att också andra ska kunna hitta uppgiften utan att behöva läsa igenom 10000-tals sidor med domboksprotokoll, så måste man ange även övriga uppgifter och detaljer i namnet på källan. Detta namn blir då 1) tämligen otympligt, 2) i och med att nästan varje hänvisning till Ö Göinge dombok är unik och jag inte kan ha flera olika namn på en och samma källa så blir det en stor mängd 'olika' källor. (Det är ju egentligen bara en källa - Ö Göinge dombok - men lösningen i Min Släkt gör att de olika hänvisningarna behandlas som unika källor.)  
Jag har alltså inga problem med att få med källorna (jo, lite problem, eftersom inte heller det program jag använt hittills följer standarden! - men det kan jag lösa med ett litet program som ändrar GEDCOM-filen), men jag vill alltså även ha med detaljerna som visar VAR i källan uppgifterna står. Och detta utan att skriva dessa detaljer som en del av källans namn.
Jag hoppas också att det är det första alternativet som gäller. Han svarade dock på min första fråga efter exakt en kvart, men min följdfråga - något bitskare, det är sant - från den 5/10, kl 17:35, har ännu inte belönats med något svar.
 
Hälsningar
Mikael
 
PS. För den händelse någon tror att Henrik inte skrivit det jag anför ovan så följer här ett direktcitat från hans svar:
 
2) MinSläkt stöder inte PAGE i en referens till en källa. Enda sättet att få med sidhänvisningen är att infoga den i källans titel:
 
    2 SOUR @S13@
    ...
    ...
    0 @13@ SOUR
    1 TITL .... , sida: 30 jul 1674
 
Hälsningar
Henrik Dannberg