NULL Skriv ut sidan - Min Släkt

Anbytarforum

Titel: Min Släkt
Skrivet av: Bertil Englund skrivet 2013-07-31, 21:26
Jobba mot en exporterad ged-fil, redigera den och importerat till ett NYTT arkiv, exportera därifrån till HTML. Skall du ändra i redan färdig html-version så blir det till att redigera tusentals filer.
 
1)prova Notepad++ tex. på en ged-fil (kopia) och där använda sök/ersätt funktionen.
 
2) Vill du snitsa till det och göra ändringarna då och då efter uppdateringar av originalet kan du kanske göra dig ett skript med tex. AutIt.
Kör själv min ged-fil genom ett dylikt skript för att göra vissa korrigeringar typ filnamn till http-kod etc.
Nackdelen är att man bör lära sig ett nytt skriptspråk om man inte redan kan det. Fördelen är att det går snabbt och kan göras om när som helst
 
3) I nästan vilket ordbehandlings-program som helst går det att spela in makron och därigenom ganska enkelt snickra till skript/makro som fixar att byta ut text. men lite inspiration kan man kanske baka ihop flera såna makron till ett som fixar allt i ett svep.
 
Det gäller bara att se till så man sparar resultatet som ren text och inget annat, och att man håller tungan i rätt mun när man ersätter text med annan text.  
Tills sist kan man kanske tycka att släkten kanske behöver lära sig våra länsbokstäver och lite svenska precis som vi fick traggla  delstater och dess förkortningar när vi gick i skolan, men det måste nog ha varit på den tiden när det bara fanns 13 delstater känns det som.