NULL Skriv ut sidan - Holger

Anbytarforum

Titel: Holger
Skrivet av: Gunnar Larsson skrivet 2014-10-08, 10:21
Vi tänker publicera en forskare X livsverk på något lämpligt sätt. Önskar nu tips och råd hur vi ska gå tillväga.
Materialet består av X och hans hustrus alla anor. Dessutom finns nästan samtliga ättlingar fram till 1970 utredda. Delar av materialet finns redan i min Holger7-databas, då vi har många gemensamma släktgrenar. Resten av hans material, uppskattningsvis 10 000 - 20 000 individer, finns på papper. Vår tanke är att flera ska hjälpas åt att mata in uppgifterna och även utföra källgranskning. Hur gör jag för att ur min egen databas plocka ut det som hör till X? Är det möjligt att dela min databas på ett enkelt sätt så att X släktingar kommer i en egen databas? Om jag har tolkat manualen till Holger rätt så måste all radering göras manuellt. Stämmer det?
Om detta inte är möjligt att utföra i Holger på ett enkelt sätt, finns det då något annat släktforskningsprogram där det är smidigare? I så fall kan jag göra en GEDCOM-fil för inläsning i ett annat program. Om inte det fungerar antar jag att vi tvingas börja om och mata in allt på nytt.
 
Nästa önskemål är att flera personer ska kunna arbeta mot samma databas med inmatning. Fungerar det med Holger? Slutligen ska resultatet publiceras på lämpligt sätt. Naturligtvis behöver vi även ta hänsyn till sekretessgränsen på 70 år.
 
Vilka erfarenheter finns det kring liknande projekt?
 
Jag kan tillägga att jag även har Holger8 men inte installerat det än.
 
Hälsningar
Gunnar