NULL Skriv ut sidan - Hantering av efternamn i släktforskningsprogram

Anbytarforum

Titel: Hantering av efternamn i släktforskningsprogram
Skrivet av: Fredrik Derefeldt skrivet 1999-04-07, 18:15
Är det bara jag som saknar en bättre hantering av efternamn i släktforskningsprogram.
 
Det stora problemmet är främst soldater (som har åtminstone ett patronymikon och ett soldatnamn), men även bl.a. smeder åtminstone under 1700-talet och tidigare då de ofta förekommer med både patronymikon och släktnamn.
 
I dag blir man tvungen att skriva antingen exempelvis Andersson Tid under efternamn eller Johannes Andersson under förnamn. Detta tycker inte jag är bra.  
 
Jag skulle vilja ha en för patronymikon och ett för släktnamn/soldatnamn. Där båda namnen skulle komma i efternamnsregistret som t.ex. Andersson Tid samt Tid Andersson. Det skulle även känna av om inget var inmatat och hoppa över detta då.
 
När en soldat har bytt soldatnamn (t.ex. bytt rote) tycker jag man dock bara behöver skriva det sista och sedan i fritexten ange de andra soldatnamnen. Jag har exempelvis en soldat som slutligen blev sergeant, han förekommer med följande namn: Jonsson, Forsman, Tysk samt Westberg. Namnet Westberg har följt med till nutid (han var född 1692).
 
Mvh
Fredrik Derefeldt